أنماط التحيزات المعرفية وعلاقتها بمركز التفكير في نظام (الإنيكرام) لدى عينة من طلاب الماجستير والدكتوراه بكلية التربية بقنا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية- كلية التربية بقنا- جامعة جنوب الوادي- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن: مستوى التحيزات المعرفية لدى عينة من طلاب الماجستير والدكتوراه, والتعرف على الفروق بين الذكور والإناث في مستوى التحيزات المعرفية , والتعرف على الفروق بين طلاب الماجستير والدكتوراه في التحيزات المعرفية, والتعرف على نمط الشخصية السائد(الإنيكرام) Enneagram  لدى طلاب الماجستير والدكتوراه وفقا لمركز التفكير في نظام الإنيكرام, والتعرف على العلاقة بين أنماط التحيزات المعرفية وأنماط مركز التفكير في نظام الإنيكرام لدى الباحثين من طلاب الماجستير والدكتوراه ,وتكونت عينة الدراسة من (65) باحث وباحثة تراوحت أعمارهم بين (25- 53 سنة) بمتوسط عمرى قدره (33.7) وانحراف معياري قدره (6.6) ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس أنماط التحيزات المعرفية إعداد الباحثة ومقياس الإنيكرام لـ (Riso-Hudson,2000a) تعريب وتعديل الباحثة, توصلت نتائج الدراسة إلى: وجود مستوى متوسط في أنماط التحيزات المعرفية (تحيز المعلومات, التحيز التأكيدي, التحيز السلبى)، ومستوى مرتفع في أنماط التحيزات المعرفية (التحيز النمطي, تأثير الإجماع الخاطئ, تحيز تجنب الغموض)، وجميعهم عند مستوى دلالة (0.0001), ووجدت فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المتوسط النظري عند مستوى دلالة (0.0001) لنمط مغالطة التخطيط والتنظيم والتحيز الذاتي، وهو ما يشير إلى أن عينة الدراسة لديهم مستوى أقل من المتوسط في نمطي:(مغالطة التخطيط والتنظيم, التحيز الذاتي), وكشفت النتائج أن أكثر أنماط التحيزات المعرفية لدى طلاب الماجستير والدكتوراه كانت(التحيز النمطي, تأثير الإجماع الخاطئ, تحيز تجنب الغموض)؛ حيث كانت مستوى الدلالة الإحصائية للأنماط الثلاثة عند مستوى دلالة إحصائية (0.0001), كما توصلت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الذكور والاناث في أنماط التحيزات المعرفية باستثناء نمط التحيز الذاتي كان ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.02) لصالح الذكور, كما كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الباحثين من طلاب الماجستير والدكتوراه في أنماط التحيزات المعرفية باستثناء نمط التحيز النمطي كان ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.02) لصالح طلاب الماجستير، ونمط التحيز الذاتي كان ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.04) لصالح طلاب الدكتوراه, كما كشفت نتائج الدراسة عن أن نمط الشخصية المتحمس هو النمط السائد لدى الباحثين من طلاب الماجستير والدكتوراه, كما كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة بين أنماط التحيزات المعرفية وأنماط مركز التفكير في نظام الإنيكرام لدى الباحثين من طلاب الماجستير والدكتوراه.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Patterns of Cognitive Biases and their Relationship to the thinking center in the (Enneagram) system among a sample of master's and doctoral students at the Faculty of Education in Qena

المؤلف [English]

  • Asmaa Mahmoud Ahmed Sepaq
Department of Mental Health - Faculty of Education in Qena - South Valley University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The current study aimed to reveal: the level of cognitive biases among a sample of master's and doctoral students, and to identify the differences between males and females in the level of cognitive biases, and to identify the differences between master's and doctoral students in cognitive biases, and to identify the dominant personality type (Enneagram) among students Master's and PhD degrees according to the thinking center in the Enneagram system, and to identify the relationship between the patterns of cognitive biases and the patterns of the thinking center in the Enneagram  system among researchers who are master's and doctoral students, The study sample consisted of (65) male and female researchers, their ages ranged between (25-53 years), with an average age of (33.7) and a standard deviation of (6.6) and to achieve the objectives of the study, the cognitive biases scale prepared by the researcher and the Enneagram scale for( Riso-Hudson,2000a) adopted and adapted By researcher,The results of the study revealed that there is a average; level in patterns of cognitive biases (information bias, confirmation bias, negative bias), and a high level in patterns of cognitive biases (stereotyped bias, false consensus effect, ambiguity avoidance bias), all of them at the level of significance (0.0001). , and found statistically significant differences in favor of the theoretical mean at the level of significance (0.0001) for the fallacy of planning, organizing, and self-bias, which indicates that the study sample had a lower level than the average in the two patterns: (fallacy of planning and organizing, self-bias), and the results revealed that more Patterns of cognitive biases among master's and doctoral students were (stereotyping bias, false consensus effect, and ambiguity avoidance bias); Where the level of statistical significance for the three patterns was at the level of statistical significance (0.0001), as it was found, The results of the study also revealed that there were no statistically significant differences between the mean ranks of male and female scores in the patterns of cognitive biases, with the exception of the self-bias pattern, which was statistically significant at the level of significance (0.02) in favor of males. The results of the study also revealed that there were no statistically significant differences between The mean ranks of the degrees of the researchers of the master's and doctoral students in the patterns of cognitive biases, with the exception of the stereotyped bias pattern, which was statistically significant at the level of significance (0.02) in favor of the master's students, and the pattern of self-bias was statistically significant at the level of significance (0.04) in favor of the doctoral students, as revealed by the results of the study He revealed that the enthusiastic personality style is the dominant pattern among researchers, master's and doctoral students, The study revealed that there is no significant correlation between the patterns of cognitive biases and patterns of the thinking center in the enneagram system among researchers who are master's and doctoral student.                

الكلمات الرئيسية [English]

  • Cognitive biases
  • The Enneagram Theory
  • Thinking Center
المجلد 108، العدد 108 - الرقم المسلسل للعدد 108
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2023
الصفحة 291-386
  • تاريخ الاستلام: 07 فبراير 2023
  • تاريخ المراجعة: 18 فبراير 2023
  • تاريخ القبول: 22 فبراير 2023