مستوى تطبيق الصلاحيات الممنوحة لرؤساء الأقسام الأکاديمية في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن وأهم المعوقات التي تواجههم من وجهة نظر رؤساء الأقسام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه ادارة وتخطيط تربوي (أستاذ مشارک) جامعة الأميرة نوره بنت عبد الرحمن الرياض- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن مستوى تطبيق رؤساء الأقسام الأکاديمية في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن للصلاحيات الممنوحة لهم من وجهة نظر رؤساء الأقسام، وأهم المعوقات التي تواجههم. تکون مجتمع الدراسة من جميع رؤساء الأقسام في کليات جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، أما عينة الدراسة فتکونت من (30) رئيس قسم تم اختيارهم بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة صممت الباحثة استبانة مکونة من (83) فقرة موزعة على مجالين هما: مجال الصلاحيات ويقسم إلى أربعة محاور هي (التخطيط، التنظيم، التوجيه، والتقويم والمتابعة)، ومجال المعوقات، يتبع کلًّا منها عدد من الفقرات التي ترتبط بالمجال المحدد. وقد توصلت الدراسة إلى أن محاور المجال الأول قد جاءت مرتبة کالآتي: التخطيط، والتوجيه، والتنفيذ، والتقويم، والمراجعة. کما توصلت الدراسة کذلک إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (  في درجة ممارسة رؤساء الأقسام الأکاديمية في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن للصلاحيات الممنوحة لهم تعزى لمتغير الرتبة الأکاديمية ولصالح رتبة أستاذ، بينما لم تشر النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة.کما أشارت إلى عدد من المعوقات أهمها: مرکزية القرار لدى عمادات الکليات، وعدم إتاحة الفرصة المناسبة لرؤساء الأقسام في التخطيط لأقسامهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the level of application of the heads of academic departments at Princess Nourah bint Abdulrahman University to the powers granted to them from the point of view of the heads of departments

المؤلف [English]

  • algawhra almanea
PhD in Educational Management and Planning (Co-professor) Princess Nora bint AbdulRahman University Riyadh, Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to reveal the level of application of the heads of academic departments at Princess Nourah bint Abdulrahman University to the powers granted to them from the point of view of the heads of departments, and the most important obstacles facing them. The study population consisted of all the heads of departments in the faculties of Princess Nourah bint Abdulrahman University. The sample of the study consisted of (30) heads of department chosen randomly. To achieve the objectives of the study, the researcher designed a questionnaire consisting of (83) items distributed over two areas: It is divided into four themes (planning, organization, guidance, evaluation and follow-up) and the field of constraints, each of which follows a number of paragraphs that relate to the specific area. The study concluded that the themes of the first area were arranged as follows: planning, direction, implementation, evaluation and review. The study also found that there were statistically significant differences at the level of significance (.050.05) in the degree of exercise of the heads of academic departments at Princess Nourah bint Abdulrahman University for the powers granted to them due to the variable of academic rank and in favor of the rank of professor, while the results did not indicate the existence of differences The statistical significance attributed to the variable of experience. She also pointed to a number of obstacles, the most important of which are: the centrality of decision to the deans of colleges, and the lack of opportunity for the heads of departments in the planning of their departments.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Universities
  • Saudi Arabia
  • Higher Education
  • Management
  • Leadership