تعرض طلاب الثانوية العامة لأخبار انتحار الطلاب علي مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بمستوى قلق الامتــحان لديهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحافة المساعد بقسم الإعلام التربوي کلية التربية النوعية- جامعة المنيا

المستخلص

        تعرض طلاب الثانوية العامة لأخبار انتحار الطلاب علي مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بمستوي قلق الامتــحان لديهم
أهداف الدراسة:
     تهدف هذه الدراسة إلي التعرف علي درجة متابعة طلاب الثانوية العامة لأخبار انتحار الطلاب علي مواقع التواصل الاجتماعي ، وقياس مستوي قلق الامتحان لعينة الدراسة بالنسبة لهذه القضية.
مشکلة الدراسة: 
        تتلخص مشکلة الدراسة في محاولة التعرف علي العلاقة بين تعرض طلاب الثانوية العامة لأخبار انتحار الطلاب علي مواقع التواصل الاجتماعي وقلق الامتــحان.
نوع ومنهج الدراسة:
     تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية ، وتعتمد على منهج المسح بالعينة .
العينة:
        طبق الباحث دراسته علي عينة عشوائية متاحة قوامها (400) طالب وطالبة من طلاب الثانوية العامة بمحافظة المنيا (مدارس الريف – مدارس الحضر)
أدوات الدراسة:
1-  صحيفة الاستبيان.
2-  مقياس قلق الامتحان لسارسون
أهم النتائج:
1-  تصدر موقع (يوتيوب) مواقع التواصل الاجتماعي التي يحرص المبحوثون على متابعةأخبار انتحار الطلاب فيما حل موقع( توتير) في الترتيب الأخير.
2-   عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين عينة الدراسة حسب (النوع (ذکور – إناث) – محل الإقامة (حضر - ريف) في معدل التعرض لأخبار انتحار الطلاب علي مواقع التواصل الاجتماعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Exposure of general high school students for news of students suicide on social media websites and it's relation with the level of their examination anxiety

المؤلف [English]

  • ahmed abdelfattah
Assistant Professor of Journalism, Educational Information Department Faculty of Specific Education - Minia University
المستخلص [English]

Goal of the study :
This study aims at recognizing  the extent of general high school students follow up for the news of students suicide on social media websites and measuring the level of examination  anxiety for the study sample of this issue . 
Problem of the study :
The problem of the study is summarized in the attempt to recognize the relationship between the exposure  of general high school students for the news of students suicide on social media websites and examination anxiety . 
Type and method of the study :
This study belongs to the descriptive ones and depends method upon sampling survey .
The sample :
The researcher applied his study on an available random sample of ( 400) male and female students from general high school students at Minia governorate ( rural  -urban schools ) .
            Tools of the study :
1-The questionnaire  .
2- Sarason  examination  anxiety scale .
     The most important results :
1- The site ( YouTube ) leads social media websites in which the respondents are keen to follow for news of students suicide, whereas the site ( Twitter ) came in the final order . 
2- There are no statistically significant differences between the study sample according to the gender ( males – females ) – residence place ( urban – rural) in the ratio of exposure for students suicide news on social media websites .