واقع الاختبارات اللغوية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في جامعة الملک سعود

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وتعليم العربية للناطقين بغيرها المشارک معهد اللغويات العربية – جامعة الملک سعود-المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن واقع الاختبارات اللغوية المقدمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في معهد اللغويات العربية بجامعة الملک سعود، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي، وقام الباحث بإعداد أدوات البحث التي تمثلت في: استمارة مقابلة شخصية لأساتذة اللغة العربيةلغير الناطقين بها واستمارة لتحليل محتوى الاختبارات اللغوية، وقد تکونت عينة البحث من (20) من أعضاء هيئة التدريس ومن في حکمهم، و(40) اختبارًا من اختبارات المهارات والعناصر اللغوية التي أجريت خلال السنوات الثلاث الأخيرة، وأسفرت نتائج البحث عن أن الاختبارات اللغوية المقدمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها تفتقر إلى کثير من الأسس والمعايير السليمة للاختبارات اللغوية سواء على مستوى الشکل أو على مستوى المضمون، ويرجع ذلک إلى عدم اعتماد هذه الاختبارات على جدول مواصفات وعدم التحقق من صدقها وثباتها وصعوبتها وتمييز مفرداتها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of language tests for non- native Arabic learners at King Saud University

المؤلف [English]

  • mohammed alfawzan
Professor of curricula and teaching Arabic to non-native speakers Institute of Arabic Linguistics - King Saud University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current study aims to reveal the reality of the language tests offered to Arabic-speaking learners of other languages in Arabic Linguistics Institute at King Saud University. The research relied on the descriptive analytical approach, the researcher prepared the research tools that were represented in: a personal interview form for Arabic language teachers for non-native speakers and a form for analyzing the content of language tests. The research sample consisted of (20) faculty members and the assisting body, and (40) tests of skills and language elements that were conducted during the last three years. The Finding of the research revealed that the language tests provided to Arabic-speaking learners of other languages ​​lack many foundations and sound standards for language tests, whether at the level of form or at the level of content, due to the fact that these tests are not based on a specifications table and failure to verify its validity, reliability, difficulty and distinguishing vocabulary.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Reality
  • language tests
  • Arabic-speaking learners of other languages