تفعيل مبادئ الحوکمة بالجامعات المصرية لمواجهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتور الفلسفة في التربية -تخصص "تربية مقارنة وإدارة تعليمية" بالغردقة جامعة جنوب الوادي

المستخلص

     هدف البحث  التعرف على مباديء حوکمة الجامعات، والتحديات التي تواجه الثورة الصناعية الرابعة وسبل التغلب عليها، واستخدم البحث المنهج الوصفي، وکشفت نتائج الدراسة إلى ما يلي: تعد حوکمة الجامعات دافعًا مهمًا لإحداث التغيير لمواجهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة، أهمية حوکمة الجامعات في رفع کفاءة أدائها وجودة مخرجاتها مما يعظم من قدرتها التنافسية، ووجود فجوات إدارية وتعليمية هائلة بين الجامعات الحکومية من جهة والجامعات الدولية من جهة أخرى، ضعف التشربعات والقوانين للمستحدثات التکنولوجية جعل المجتمع، مما قد يعرض المجتمع للإختراق وتوصل البحث إلى بعض التوصيات منها:
- ضرورة تعزيز عملية التطبيق الفعلي لمبادئ الحوکمة الجامعية لتحسين الأداء الجامعي ومواجهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة.
- رفع مستوى الوعي والفهم للقضايا ومشارکة کبار العقول من جميع أنحاء العالم من کلا القطاعين العام والخاص في صنع القرار.
- وضع نظام يضمن کفاءة وفاعلية الحوکمة التکنولوجية بالجامعات المصرية کدعم البنية التحتية لتکنولوجيا المعلومات لمواجهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة.
- توفير برامج إلکترونية ترکز على تنمية مهارات التفکير العلمي القائم على النقد والتحليل تفسير الحقائق والمفاهيم العلمية.        

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Activating the Principles of Governance at the Egyptian Universities to Overcome the Challenges of the Fourth Industrial Revolution

المؤلف [English]

  • shimaa ali
Doctor of Philosophy in Education - "Comparative Education and Educational Management" specialty Hurghada, South Valley University
المستخلص [English]

The present study aims to identify the principles of university governance, as well as the challenges to the Fourth Industrial Revolution and how to overcome them. It adopted the descriptive approach. The results revealed that university governance is an important ground for change to overcome the challenges of the Fourth Industrial Revolution. Governance enhances the performance and quality of outputs to maximize competitiveness. There are significant administrative and educational gaps between the public and international universities. The weak legislation and provisions of the technological innovations subject the society to infiltration. The study recommended promoting the real application of the university governance principles to enhance university performance and overcome the challenges of the Fourth Industrial Revolution. Awareness and understanding of issues shall be raised and brilliant global scholars from the private and public sectors shall be engaged in decision-making. A system shall be developed to ensure the effectiveness and efficacy of technology governance at Egyptian universities to support the infrastructure of information technology to overcome the challenges of the Fourth Industrial Revolution. Electronic programs that focus on the development of scientific thinking skills based on criticism, analysis, and discussion of facts and scientific concepts.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Governance
  • University governance
  • the Fourth Industrial Revolution