Using E-Portfolio to Enhance Reflective Instructional Practices and Self-Efficacy of EFL Student-Teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor in Department of Methodology and Instruction (TEFL), Faculty of Education, Minia University,

المستخلص

The current study was an attempt to investigate the effectiveness of using an E-Portfolio(EP)-based learning for   nurturing 4th year EFL student teachers’ reflective practices and self-efficacy at the Faculty of Education, Minia University. A quasi-experimental design was employed as it was suitable for the nature of the study. The one group pretest-posttest design was chosen to determine the intervention or the treatment on the study group. An EP teacher’s guide was developed by the researcher and used with the study group. Thirty students (both females and males) were randomly chosen for the study group. Data of the study were collected using two questionnaires (A reflective instructional practices questionnaire and EP knowledge questionnaire) a Reflective Instructional Practices Test (RIPT);   a Teaching Practice Observation Sheet (TPOS) and a Self-Efficacy Scale (SES) as basic tools. Analysis of data (using t-test) revealed that the study group significantly surpassed and achieved higher in the post performance of RIPT, TPOS and the Self-Efficacy Scale. Discussion of these findings, recommendations and suggestions for further research are presented.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

استخدام ملف الإنجاز الإلکترونى فى تحسین الممارسات التدریسیة التأملیة وکفاءة الذات لدى الطلاب المعلمین تخصص اللغة الإنجلیزیة

المؤلف [English]

  • هوبدا مسعود
استاذ المناهج وطرق تدریس اللغة الإنجلیزیة المساعد کلیة التربیة – جامعة المنیا.
المستخلص [English]

هدفت الدراسة الحالیة إلى التحقق من فاعلیة إستخدام ملف الإنجاز الإلکترونى وعلاقتها بتحسین الممارسات التدریسیة التأملیة فى التدریس وکفاءة الذات للطلاب المعلمین شعبة اللغة الإنجلیزیة بکلیة التربیة جامعة المنیا.استخدمت الدراسة المنهج شبه التجریبی (قبلى– بعدى) لتحقیق أهداف البحث. اشترک فى التدریب ثلاثون طالبا وطالبة(کلامن البنات والبنین) کمجموعة ضابطة واحدة. تم تدریب مجموعة الدراسة باستخدام التعلم القائم على ملف الإنجاز الإلکترونى. واشتملت أدوات الدراسة على استبیانات)استبیانالممارسات التدریسیة التأملیة واستبیان معلومات عن ملف الإنجاز الإلکترونى)  واختبار الممارسات التدریسیة التأملیة وبطاقة ملاحظة ومقیاس کفاءة الذات و دلیل المعلم. وقد تبین من تحلیل النتائج (باستخدام قیمة ت) تفوق مجموعة الدراسة فی اختبار رد فعل الموقف وبطاقة الملاحظة وکذلک مقیاس کفاءة الذات. حیث وجدت فروق ذو دلالة إحصائیة بین متوسطى درجات عینة الدراسة فی التطبیقیین القبلى والبعدی لصالح التطبیق البعدى وذلک فى کل الادوات المستخدمة. وقد تم عرض النتائج ومناقشتها. کما اشتملت الدراسة على أهم التوصیات والمقترحات لبحوث مستقبلیة.

الكلمات الرئيسية [English]

  • ملف الإنجاز الإلکترونى
  • الممارسات التدريسية التأملية
  • کفاءة الذات