وحدة دراسية فى العلوم الفيزيائية قائمة على شبکات التمثيل البصرى لتنمية وظائف التفکير المرتبطة بها ومهارات التأمل فى الظواهر الفيزيائية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد بالمرکز القومى للامتحانات والتقويم التربوى

المستخلص

    هدفت هذه الدراسة إلى إعادة بناءوحدة دراسية فى العلوم الفيزيائية فى ضوء شبکات التمثيل  البصرى، والتعرف على فاعليتها فى تنمية وظائف التفکير المرتبطة بهذه الشبکات، ومهارات التأمل فى الظواهر الفيزيائية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. ولتحقيق ذلک تم إعادة بناء وحدة دراسية فى العلوم الفيزيائية فى ضوء شبکات التمثيل البصرى، کما تم إعداد أدوات القياس للدراسة والتى تمثلت فى اختبار وظائف التفکير المرتبطة بشبکات التمثيل البصرى، ومقياس مهارات التأمل فى الظواهر الفيزيائية. وتکونت عينة الدراسة من مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، حيث درست المجموعة التجريبية وحدة دراسية فى العلوم الفيزيائية قائمة على التمثيل البصرى، ودرست المجموعة الضابطة نفس الوحدة بالطريقة المعتادة، ثم مقارنة نتائج المجموعتين من خلال البيانات التى تم الحصول عليها من تطبيق اختبار وظائف التفکير المرتبطة بشبکات التمثيل البصرى، ومقياس مهارات التأمل فى الظواهر الفيزيائية  قبلياً وبعدياً. وتمثلت نتائج الدراسة فيما يلى:
1- وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية فى التطبيق البعدى لاختبار وظائف التفکير المرتبطة بشبکات التفکير البصرى، وکل بعد من أبعاده على حده، لصالح المجموعة التجريبية.
2- وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية فى التطبيق البعدى لمقياس مهارات التأمل فى الظواهر الفيزيائية، وکل بعد من أبعاده على حده، لصالح المجموعة التجريبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Unit in physical science based on Visual representation networks to develop Related thinking functions and reflection in physical phenomena of primary school students

المؤلف [English]

  • almoataz mohamed
Professor of Curricula and Teaching Sciences Assistant - The National Center for Examinations and Educational Evaluation
المستخلص [English]

This study aimed to Reconstruction a unit in physical science based on visual representation network and identifying the effectiveness in developing Related thinking functions and reflection in physical phenomena of primary school students. To achieve that, A unit in physical science was reformulated based on visual representation networks, also the measurement tools for the study have been prepared, which the thinking functions test and reflection in physical phenomena scale. The sample of the study consisted of two groups, one of them was experimental and the other was controlled, the first group studied A unit in physical science based on visual representation networks, the other group studied the same unit in the usual way; then the results of the two groups were compared through the data that was obtained from the application of thinking functions test and reflection in physical phenomena scale in the pre- and the post applications.
The results of the study were as follows:
1- There are statistically significant differences at level (0.05), between the average of the degrees of both the controlled and the experimental groups in the post application of thinking functions relatd to Visual representation networks test as a whole and for each dimension separately, in favor of the experimental group.
2- There are statistically significant differences at level (0.05), between the average of the degrees of both the controlled and the experimental groups in the post application of the reflection in physical phenomena scale as a whole and for each dimension separately, in favor of the experimental group.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • physical science
  • thinking functions
  • physical phenomena
  • primary school students