فاعلية برنامج قائم على إستراتيجيات التذکر السمعي في علاج الاضطرابات اللغوية وتنمية مهارات الفهم القرائي والتعبير الشفوي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کلية التربية بقنا- جامعة جنوب الوادى

المستخلص

 هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على إستراتجيات التذکر السمعى  فى علاج الاضطرابات اللغوية وتنمية الفهم القرائى والتعبير الشفوى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتکونت عينة الدراسة من 19 تلميذًا من تلاميذ الصف الأول الإعدادى من مدرسة سيدى عمر الإعدادية بنين، واستخدم الباحث أدوات مقياس اللغة للتعرف على اضطرابات اللغة لدى التلاميذ، واختبار الفهم القرائى ، وبطاقة ملاحظة لملاحظة أداء التلاميذ فى التعبير الشفوى، واستخدمت الدراسة المنهج التجريبى التربوى، واعتمدت على تصميم المجموعة الواحدة، وأشارت نتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج القائم على إستراتيجيات التذکر السمعي فى علاج اضطرابات اللغة وتنمية مهارات الفهم القرائي والتعبير الشفوى لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، کما قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات بهدف زيادة فاعلية البرنامج المقترح، وقدمت مجموعة من البحوث والدراسات المقترحة .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a program based on strategies for auditory memory in the treatment of language disorders and the development of reading comprehension skills and oral expression in pupils in the preparatory

المؤلف [English]

  • hassan sefien
Teacher of curricula and teaching methods of the Arabic language Faculty of Education, Qena, South Valley University
المستخلص [English]

 The study aimed to identify the effectiveness of the program based strategies to remember strategies in the treatment of language disorders and reading comprehension and oral expression in the pupils of the preparatory stage, and the sample of the study consisted of 19 pupils of the first preparatory pupils from Sidi Omar Preparatory School for Boys, and the use of researcher language tools To identify the language disorders in pupils and test reading comprehension and note card to observe the performance of students in oral expression, and the study used the experimental pedagogical method, and the experimental design used the design of one group with pre and post measurements The results of the study pointed to the effectiveness of a program based on strategies of auditory memory in the treatment of language disorders and the development of reading comprehension skills and oral expression in first grade preparatory students .The study also made a set of recommendations with a view to increasing the effectiveness of the proposed program, as well as a set of research and proposed studies.Keywords: auditory memory, language disorders, reading comprehension, oral expression.

الكلمات الرئيسية [English]

  • auditory memory
  • the treatment of language
  • the development of reading
  • oral expression