فاعلية برنامج قائم على التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية عادات العقل و التفکير التحليلي و التحصيل لدى طالبات الماجستير

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ التربية الخاصة المساعد کلية العلوم والدراسات الإنسانية – جامعة الإمام عبد الرحمن بن الفيصل- المملکة العربية السعودية

المستخلص

      هدف البحث إلى قياس فاعلية برنامج قائم على التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية عادات العقل والتفکير التحليلي والتحصيل من خلال تدريس مقررالموهوبين ذوي صعوبات التعلم لطالبات الماجستير قسم التربية الخاصة مسار صعوبات التعلم - کلية العلوم والدراسات الإنسانية - جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل، تکونت عينة البحث من(27) طالبة، قسمت إلى مجموعتين: الأولى تجريبية وعددها (15) طالبة دُرست باستخدام البرنامج القائم على التعلم المستند إلى الدماغ، والثانية ضابطة وعددها(12) طالبه دُرست بالطريقة التقليدية، أعدت الباحثة مقياس لعادات العقل ،واختبار تحصيلي في مقرر الموهوبين ذوي صعوبات التعلم ، واستخدمت مقياس التفکير التحليلي لعدنان محمود المهداوي وسعد صالح کاظم (2105) ، تم تطبيق أدوات البحث قبلياً، وبعدياً على مجموعتي البحث،وطُبق البرنامج على المجموعة التجريبية فقط. وتوصلت نتائج البحث إلى التالي:
1 - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي على مقياس عادات العقل ومقياس التفکير التحليلي والاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية.
2- ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي/ البعدي على مقياس عادات العقل  ومقياس التفکير التحليلي والاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي.
 3- ووجود علاقة ارتباطيه موجبة ضعيفة دالة إحصائياً عند مستوى(0.05) بين درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي على مقياس عادات العقل ودرجاتهن على مقياس التفکير التحليلي. وعلاقة ارتباطيه موجبة ضعيفة دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) بين درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي على مقياس عادات العقل ودرجاتهن على الاختبار التحصيلي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a program based on brain-based learning in developing habits of the mind, analytical thinking and achievement among students of the Master "

المؤلف [English]

  • azza afia
Assistant Professor of Special Education College of Sciences and Humanities - Imam Abdul Rahman Bin Al-Faisal University Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

     The study aimed  at  measuring  the effectiveness of a program based on brain-based learning in developing  analytical thinking and achievement through  teaching the course of  “ Talented with learning difficulties”  for the students of  Master program in the Department of Special Education  who are major in Learning Disabilities / College of Science and Humanities - Imam Abdul Rahman bin Faisal University.
The research sample consisted of (27) female students and it was divided into two groups: the first was experimental and included (15) female students who were taught using the program of brain-based learning, and the second examined (12) female students who were taught via the traditional way.
 The researcher designed a measure for the habits of mind and an analytical test for the course of “talented students with special needs” the researcher conducted the analytical thinking scale of Adnan Mahmoud Al Mahdawi and Saad Saleh Kazem (2105). The research tools were applied pre and post to the two research groups, and the program was applied to the experimental group only.
The research came up with the following results:
1- There were statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of female students of the experimental and control groups in the post application on the scale of mind habits and the scale of analytical thinking and achievement test for the benefit of the experimental group.
2- There were statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of students of the experimental group in the pre/ post applications on the scale of mind habits and the scale of analytical thinking and achievement test for the benefit of post-application. Also,  there was  a weak positive correlation that was  statistically significant at the level (0.05) between the  scores of female students in the experimental group at the dimensional application on the scale of mind habits and their scores on the scale of analytical thinking.
3- There was a weak positive correlational relationship statistically significant at the level (0.05) between the scores of students of the experimental group in the post application on the scale of mind habits and their scores on the achievement test.

الكلمات الرئيسية [English]

  • - Program based on brain-based learning
  • habits of the mind
  • analytical thinking
  • achievement