فاعلية استخدام إستراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE فى اللغة العربية لتنمية مهارات الاستدلال النحوي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

  استهدف هذا البحث تنمية مهارات الاستدلال النحوى لدى تلاميذ الصف الثانى من المرحلة الإعدادية ، تلک المهارات اللازمة لهم فى دراسة التراکيب اللغوية والقواعد النحوية المتضمنة بکتاب اللغة العربية ، وتکونت عينة البحث من عدد ( 60 ) تلميذا من تلاميذ الصف الثانى الإعدادى بإدارة بلبيس التعليمية بمحافظة الشرقية تم تقسيمهم إلى مجموعتين : تجريبية درست موضوعات النحو المقررة عليهم باستخدام إستراتيجية الأبعاد السداسية ، وأخرى ضابطة درست نفس الموضوعات بالطريقة المعتادة دون أية معالجات تجريبية ، و تمثلت مشکلة البحث فى وجود ضعف وقصور واضح لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى فى مهارات الاستدلال النحوى تلک المهارات اللازمة لهم لفهم موضوعات النحو ودراسة قضاياه ، کما أن  تلک المهارات کشفت عنها الدراسة الاستکشافية التى قام بها الباحث وأکدت عليها نتائج البحوث والدراسات السابقة ذات الصلة . هذا وقد اعتمد البحث على إعداد قائمة بمهارات الاستدلال النحوى اللازمة لتلاميذ الصف الثانى الإعدادى ، واختبار مهارات الاستدلال النحوى لقياس تلک المهارات لديهم ، وکان من أبرز ما توصل إليه البحث وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى 01و0 بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة فى القياس البعدى لاختبار مهارات الاستدلال النحوى ککل لصالح المجموعة التجريبية ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 01 و0 بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة فى القياس البعدى لاختبار مهارات الاستدلال النحوى فى کل مهارة فرعية على حدة لصالح المجموعة التجريبية ، مما يدل على فاعلية إستراتيجية الأبعاد السداسية فى تنمية مهارات الاستدلال النحوى لدى عينة الدراسة .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of using the PDEODE Strategy in Arabic language to develop the Grammatical Inference skills among prep stage students.

المؤلف [English]

  • ali hussein
Teacher of curricula and teaching methods of the Arabic language Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

 This study aimed at developing the grammatical inference skills of the second-year prep stage students, those skills necessary for them in studying the linguistic structures and grammar rules in the Arabic book. The study sample consisted of (60) second year prep students At Belbeis Administration, Sharika Governorate who were divided into two groups: an experimental group that studied the grammar topics determined in the school book by using the PDEODE Strategy, and another control one studied the same topics in the usual way without any experimental treatments. The research problem was that there were obvious weakness and deficiency among the second-year prep students in the grammatical inference skills, those skills necessary for them to understand grammar topics and study its issues, and that the skills were revealed by the pilot study conducted by the researcher and confirmed by the results of previous relevant research and studies.
The research has been based on preparing a list of the grammatical inference skills required for second prep students and grammatical inference skills test to measure those skills. The results of the study showed that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean score of the experimental and control groups in  the post-administration of the grammatical inference skills test as a whole, in favor of the experimental group and there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-administration of the grammatical inference skills test   in each sub-skill separately in favor of the experimental group, which indicates the effectiveness of the PDEODE strategy in developing the grammatical inference skills of the study sample.

الكلمات الرئيسية [English]

  • PDEODE Strategy
  • Grammatical Inference Prep Stage Students