تأثير عدد فئات الاستجابة على افتراضات ومخرجات التحليل العاملى الاستکشافى والتوکيدى لبنود أدوات القياس في البحوث النفسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوى کلية التربية بقنا -جامعة جنوب الوادى

المستخلص

حظى أسلوب التحليل العاملى بنوعيه الاستکشافى والتوکيدى على اهتمام العديد من الباحثين في مجال القياس النفسى والتربوى سواء فى الدراسات العربية أو الأجنبية، ومع ذلک لم تتناول أى منها دراسة تأثير عدد فئات الاستجابة فى أسلوب ليکرت على افتراضات ومخرجات التحليل العاملى للبنود کأحد أهم المنهجيات الحديثة في التحليل العاملى عندما تکون المتغيرات الملاحظة في صورة رتبية؛ ولذلک فقد هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تأثير عدد فئات الاستجابة لليکرت (3، 5، 7) على استيفاء افتراضات ومخرجات التحليل العاملى الاستکشافى والتوکيدى للبنود، تکوّن عدد المشارکين فى الدراسة من 307 طالب وطالبة من طلاب الجامعة، تم استخدام مقياس الملل الأکاديمى من إعداد محسوب عبدالقادر الضوى حسن (2015) حتى يتم الاستفادة منه بعد حساب دليل صدق البنية الداخلية لثلاث نسخ منه باستخدام التحليل العاملى الاستکشافى والتوکيدى للبنود، وقد أشارت نتائج الدراسة أن افتراضات التحليل العاملى الاستکشافى تحققت بصورة أفضل فى التدريجين الخماسى والسباعى عنه فى التدريج الثلاثى، وخاصة فيما يتعلق بمقدار التباين المشترک الذى يٌعد أساساً لمدى قابلية البيانات للتحليل العاملى، کما أشارت النتائج أيضاً فيما يرتبط بمخرجات التحليل العاملى الاستکشافى أن التدريج الثلاثى لفئات الاستجابة أدى إلى زيادة عدد العوامل مقارنة بالتدريجين الخماسى والسباعى مع وجود عدد أکبر من البنود التى لم تتشبع تشبعاً دالاً على العوامل المستخلصة، کما کشفت النتائج فيما يتعلق بمخرجات التحليل العاملى التوکيدى أن معظم مؤشرات جودة المطابقة کانت أفضل کلما قل عدد فئات الاستجابة مع التنويه إلى انخفاض تقديرات معالم النموذج ومن ثم انخفاض احتمالية رفض النماذج العاملية التى لا تمثل البيانات تمثيلاً حقيقياً، وخاصة فى التدريج الثلاثى، تم عرض بعض التوصيات وکذلک بعض البحوث المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of the Number of Response Categories on the Assumptions and Outputs of Item Exploratory and Confirmatory Factor Analyses of Measurement Instruments in Psychological Research

المؤلف [English]

  • mohamed abdelsamea
Instructor of educational psychology Faculty of Education, Qena, South Valley University
المستخلص [English]

Many researchers have investigated exploratory and confirmatory factor analyses whether in Arabic or English studies. However, no study has investigated the effect of the number of response categories on the assumptions and outputs of item factor analysis, as one of the most advanced methodologies for handling ordinal data. Thus, the present study aims at identifying the effect of the number of response categories (3, 5, 7) on the assumptions and outputs of item factor analysis. Participants were 307 university students. The academic boredom scale (Prepared by Mahsoub Abdelkader Eldowy Hassan, 2015) was used for data collection to benefit from after estimating the internal structure validity evidence for three versions based on the number of response categories using item factor analysis. Results revealed that the assumptions of item exploratory factor analysis were best met when the number of response categories was five or seven rather than three especially in terms of the amount of shared variance that is the basis for the factorability of data. Concerning the outputs of item exploratory factor analysis, when the number of response categories was three, the number of extracted factor increased with more insignificantly items’ loading compared to the five and seven response categories. Concerning the outputs of item confirmatory factor analysis, as the number of response categoriesdecreases, fit indices improve but the model parameter estimates were attenuated and consequently the low probability of rejecting the factorial model which does not underlie the data especially when the number of response categories was three. Some recommendations and suggestions for future research were presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Number of response categories
  • item exploratory and confirmatory factor analyses
  • assumptions
  • outputs