E-journaling and Writer’s Workshop as Writing Scaffolding Techniques in Saudi EFL Classes

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

Taibah University, Saudi Arabia

المستخلص

Writing in a second or a foreign language has been studied by many researchers using quantitative and qualitative measures over the past decades. Research has shown that writing is a challenging skill for students at both school and university levels. Concerning the latter, first-year undergraduates are reportedly faced with a considerable mismatch between high school L2 writing skills and the greater proficiency level required for potential course of university study. Phase two of a larger project (Mohammed et al., 2020) which has focused on writing apprehension, this experimental case study investigates the impact of e-journaling and writer’s workshop techniques on enhancing learners’ writing in a second language (L2). Carried out at an English as a foreign language (EFL) university classroom context in Saudi Arabia, this study contributes quantitative evidence indicating effective impact of the techniques of e-journaling and writer’s workshop on enhancing L2 writing skills. This research signifies a resourceful input into EFL teaching and learning through investigating the findings associated with integrating these two techniques. Instruments featured a treatment course of study and a writing competence test of L2 writing skills. The randomised control-group post-test model was applied within the experiment. Participants (n= 50) were randomly consigned to a treatment group taught using the treatment-programme and a control group (n= 50) taught habitually. Ultimately, the two groups were post-tested using a writing skill competence test (WSCT). Statistical data revealed significant difference across the test scores of the two participant groups in support of the treatment trial. Writing competence scores raised by 38.63% (t = 6.210, p < 0.01) and the effect size of the difference was significantly large in the calculated difference of Cohen’s d (d = 1.242). Overall, the findings suggest that in general that e-journaling combined with the writer’s workshop techniques have major influence on improving learners’ L2 writing competence. It was also shown that participants have welcomed the use of the aforementioned techniques. The empirical findings in this study provide a new understanding of enhancing learners’ L2 skills at a university-level EFL classroom context. Taken together, these results also provide an actionable catalyst for researchers and educators at the study context.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

التدوین الإلکترونی وورشة عمل الکاتب کوسائل تعزیز لمهارة الکتابة فی فصول اللغة الإنجلیزیة کلغة أجنبیة بالمملکة العربیة السعودیة

المؤلفون [English]

  • أسامة محمود
  • حمزة الشنقیطی
جامعة طیبة - المملکة العربیة السعودیة
المستخلص [English]

تمت دراسة الکتابة بلغة ثانیة أو أجنبیة من قبل العدید من الباحثین باستخدام مقاییس کمیة ونوعیة على مدى العقود الماضیة. هذا، وتشیر الدراسات بأن الطلاب الجامعیین فی السنة الأولى یواجهون تبایناً کبیراً بین مهارات الکتابة باللغة الثانویة فی المرحلة الثانویة ومستوى الکفاءة الأکبر المطلوب للدراسة الجامعیة. کمرحلة ثانیة من مشروع بحثی (محمد وآخرون، 2020) حول الکتابة باللغة الإنجلیزیة، تبحث هذه الدراسة التجریبیة فی تأثیر التدوین الإلکترونی وورشة عمل الکاتب على تحسین کتابة المتعلمین بلغة ثانیة. تمحورت هذه الدراسة حول اللغة الإنجلیزیة کلغة أجنبیة فی محیط فصول دراسیة جامعیة فی المملکة العربیة السعودیة، وتسهم هذه الدراسة بأدلة کمیة تشیر إلى التأثیر الفعال لتقنیات التدوین الإلکترونی وورشة عمل الکاتب على تعزیز مهارات الکتابة فی اللغة الثانیة. کما تشیر الدراسة إلى مساهمة کبیرة فی تعلیم وتعلم اللغة الإنجلیزیة کلغة أجنبیة من خلال النتائج التی تم التوصل إلیها والمرتبطة بدمج هاتین التقنیتین. تضمنت الأدوات المستخدمة دورة علاجیة للدراسة واختبار کفاءة الکتابة لمهارات الکتابة باللغة الإنجلیزیة. تم تطبیق نموذج الاختبار البعدی لمجموعة التحکم داخل التجربة. تم إرسال المشارکین (العدد = 50) بشکل عشوائی إلى مجموعة علاج تدرس باستخدام برنامج العلاج ومجموعة ضابطة (العدد = 50) تُدرس بالشکل المعتاد. وفی مرحلة لاحقة، تم اختبار المجموعتین بعد اختبار الکفاءة فی مهارات الکتابة. أظهرت البیانات الإحصائیة تبایناً ذا دلالة إحصائیة فی نتائج الاختبار للمجموعتین المشارکتین تدعم تجربة العلاج حیث ارتفعت علامات الکفاءة فی الکتابة بمقدار 38.63%  (t = 6.210, p < 0.01) کما کان حجم تأثیر التباین کبیرًا نسبیًا فی التباین المحسوب لکوهین (d = 1.242) بشکل عام ، تشیر النتائج إلى أن للتدوین الإلکترونی جنبًا إلى جنب مع تقنیات ورشة عمل الکاتب تأثیر کبیر على تحسین کفاءة المتعلمین فی الکتابة باللغة الثانیة. کما تظهر کذلک أن المشارکین رحبوا باستخدام التقنیات المذکورة أعلاه. توفر النتائج التجریبیة فی هذه الدراسة فهمًا جدیدًا لتعزیز مهارات المتعلمین فی الکتابة باللغة الثانیة فی سیاق الفصول الدراسیة للغة الإنجلیزیة کلغة أجنبیة. وبأخذ نتائج هذه الدراسة مجتمعةً، فإنها توفر أیضًا محفزًا عملیًا للباحثین والمعلمین فی محیط الدراسة فی تعزیز مهارة الکتابة لدى الطلبة.

الكلمات الرئيسية [English]

  • تعلم اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية
  • التدوين الإلکتروني
  • اللغة الثانية
  • ورشة عمل الکاتب
  • مهارة الکتابة