الاتجاه نحو الدمج والتلميذ المعاق لدى معلمي مرحلة التعليم الأساسي والطلاب المعلمين بشعبة التربية الخاصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية-جامعة المنصورة

المستخلص

استهدف البحث الحالي تعرف طبيعة الاتجاه نحو الدمج والتلميذ المعاق لدى معلمي مرحلة التعليم الأساسي (معلمو العاديين، ومعلمو المدمجين، ومعلمو المعاقين)، والطلاب المعلمين بشعبة التربية الخاصة، والکشف عن الفروق في الاتجاه نحو الدمج والتلميذ المعاق بين هذه الفئات، وکذلک تحديد العلاقة بين الاتجاه نحو الدمج والتلميذ المعاق لديهم، وتکونت عينة البحث من (386) منهم ](88) معلمًا للعاديين، (61) معلمًا للمدمجين،  (82) معلمًا للمعاقين، (155) طالبًا معلمًا بشعبة التربية الخاصة[، طبق عليهم مقياسا الاتجاه نحو الدمج، والاتجاه نحو التلميذ المعاق من إعداد الباحثة، وأسفرت نتائج البحث عن إيجابية الاتجاه نحو الدمج، ونحو المعاق لدى معلمي العاديين، والمدمجين، والمعاقين، والطلاب المعلمين، فيما عدا البعد الأکاديمي، وبعد کفاية المعلم في الاتجاه نحو الدمج لدى معلمي المعاقين، وعدم وجود فروق بين معلمي التلاميذ (العاديين، والمدمجين، والمعاقين)، والطلاب المعلمين تعزى لمتغير الجنس، ووجود فروق بين معلمي التلاميذ العاديين، والمدمجين، والمعاقين، والطلاب المعلمين في الاتجاه نحو الدمج، ونحو التلميذ المعاق، کما توجد علاقة إيجابية بين الاتجاه نحو الدمح والاتجاه نحو التلميذ المعاق لدى فئات عينة البحث، ، وکان من أهم توصيات البحث، ضرورة تدريب المعلمين، وزيادة وعيهم بکيفية تطبيق نظام الدمج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The attitude towards the inclusion and the disabled student among primary stage teachers and student teachers at the section of special education

المؤلف [English]

  • reda gabr
Instructor of educational psychology Faculty of Education - Mansoura University
المستخلص [English]

            The current research aimed at determining the differences in the attitude towards the inclusion and the disabled student among primary stage teachers (teachers of regular, included and disabled students) and student teachers at the section of special education. In addition, the relation among the attitudes of the research participants was also investigated. The total participants were (386) including (88) teachers of the regular, (61) inclusion teachers, (82) teachers of the disabled, and (155) student teachers at the section of special education. An attitude scale towards inclusion and an attitude scale towards disabled students were prepared by the researcher and administered to the target participants. Results indicated that there are no gender-based differences between teachers of the three categories (the regular, the included and the disabled students) and the student teachers; besides, there are differences between the teachers and the student teachers in the attitude either towards inclusion or towards the disabled student. There is also a positive relation between the attitude towards inclusion and the attitude towards the disabled student among the participants; in addition, the attitude towards inclusion and towards the disabled student was positive except for the academic domain and teacher’s proficiency in the attitude towards inclusion for teachers of the disabled. Recommendations included the necessity of training teachers and raising their awareness concerning the implementation of inclusion. 

الكلمات الرئيسية [English]

  • The attitude towards inclusion
  • the attitude towards the disabled student
  • primary stage teachers
  • student teachers at special education section