أثر التفاعل بين أنواع التعزيز و أساليب التقويم بالفصل المقلوب على التحصيل المعرفى و دافعية الانجاز لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة کفرالشيخ

المستخلص

           هدف البحث إلى دراسة أثر التفاعل بين أنواع التعزيز(الفورى/المؤجل) وأساليب التقويم التکوينى (مفصل/مجمل) بالفصل المقلوب على التحصيل المعرفى ودافعية الانجاز لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، و تکونت عينة البحث من طلاب الفرقة الأولى قسم تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية جامعة کفر الشيخ، وقد بلغ وقد بلغ عددهم (64) طالباً ، قسموا إلى أربع مجموعات قوام کل منها (16) طالباً وفق متغيرات البحث المستقلة . وقد کشفت نتائج البحث عن انه لا يوجد فرق دال إحصائياً  بين متوسطي درجات الاختبار التحصيلى في المجموعتين اللتين درستا باستخدام انواع التعزيز ( الفورى / المؤجل ) ، بينما اثبتت وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات الاختبار التحصيلى في  المجموعتين اللتين درستا باستخدام أسلوب التقويم التکوينى (مفصل/ مجمل ) لصالح مجموعة التقويم التکوينى المفصل ، واشارت بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الاختبار التحصيلى في المجموعات التي درست باستخدام التفاعل بين انواع التعزيز ( الفورى / المؤجل ) و أسلوب التقويم التکوينى (مفصل/ مجمل) ، کما أشارت أنه لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات مقياس دافعية الانجاز في المجموعتين اللتين درستا باستخدام انواع التعزيز ( الفورى / المؤجل )، بينما أکدت وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات مقياس دافعية الانجاز في  المجموعتين اللتين درستا باستخدام أسلوب التقويم التکوينى (مفصل/ مجمل ) لصالح مجموعة التقويم التکوينى المفصل ، کما أثبتت وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مقياس دافعية الانجاز في المجموعتين اللتين درستا باستخدام التفاعل بين انواع التعزيز ( الفورى / المؤجل ) وأسلوب التقويم التکوينى (مفصل/ مجمل ) لصالح التعزيز المؤجل مع التقويم التکوينى المفصل

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Impact of the Interaction between Reinforcement Types and Evaluation Methods Used in the Flipped Classroom on the Cognitive Achievement and Motivation of Educational Technology Students

المؤلف [English]

  • mohamed abohshesh
Instructor, Department of Educational Technology Specific Education College - Kafrelsheikh University
المستخلص [English]

               The purpose of this study is to examine the interaction between the types of reinforcement, i.e. immediate vs. delayed interaction, and the evaluation methods, i.e. detailed formative evaluation vs. combined formative evaluation, used in flipped classroom on the cognitive achievement and the achievement motivation among educational technology students. The research sample was made up of 64 first-year students of the Department of Education Technology, Faculty of Specific Education, Kafrelsheikh University. They were divided into four groups, each consisting of (16) students according to the independent research variables,
                  The research results revealed that while there was no a statistically significant difference between the mean scores of the achievement test among the two groups that studied using the types of reinforcement (immediate/delayed), there was a statistically significant difference between the two mean scores of the achievement tests among the two groups that studied using the method of formative evaluation (detailed/combined) in favor of the group of detailed formative evaluation. It also showed that while there is a statistically significant difference between the mean scores of the achievement motivation scale in the two groups that studied using the formative evaluation method (detailed/combined) in favor of the detailed formative evaluation group. In addition, there were statistically significant differences between the mean scores of the degrees of the achievement motivation scale in groups that studied using the interaction between the types of reinforcement (i.e. immediate vs. delayed) and the formative evaluation method (i.e. detailed vs. combined) in favor of the delayed reinforcement with detailed formative evaluation

الكلمات الرئيسية [English]

  • Flipped Classroom
  • Reinforcement
  • Formative Evaluation
  • Achievement Motivation