التخطيط لمشروع کلية تعليم الکبار والتعليم المستمر باستخدام أسلوب بيرت P.E.R.T

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية التربية – جامعة بنها

المستخلص

       يشهد العالم فى العصر الحالى تطورات علمية وتقنية ضخمة ومستمرة؛ والتى لها أثر واضح فى تغيير حياة الشعوب، وهذا الأمر يعطى أهمية خاصة لتنمية الموارد البشرية، وفرص التعليم المستمر والممتد مدى الحياة للأفراد، وتعليم الکبار لمواکبة التغيرات والتحولات التى لحقت بأدوارهم ومهامهم فى ظل هذ التطورات، وإنطلاقاً من ذلک هدف البحث الحالى إلى التخطيط لإنشاء کلية متخصصة داخل الجامعة المصرية لتعليم الکبار فى إطار التعليم المستمر، وقد استخدم البحث لتحقيق ذلک المنهج الوصفى، وأحد الأساليب الرئيسة للتخطيط الشبکى للبرامج والمشروعات التعليمية وهو أسلوب بيرت، وتمثلت أهم نتائج البحث قى اقتراح بديلين مستقبليين لمشروع کلية تعليم الکبار والتعليم المستمر فى الجامعة المصرية، أحدهما وفقاً لتصور الخبراء والآخر وفقاً لتصور الباحثة، وقد تم تمثيل کل بديل بشبکة خاصة به.  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Planning the project of the College of Adult and Continuing Education using the Pert P.E.R.T method

المؤلف [English]

  • naglaa shaheen
Teacher of the foundations of education College of Education - Banha University
المستخلص [English]

          The world now is witnessing a huge and continuous scientific and technical developments which has a clear impact on changing communities lives. This matter gives special importance to human resources development, opportunities for continuing and life-long learning for individuals, and adult learning. In order to keep pace with the changes and transformations that have affected their roles and tasks in the light of these developments. Based on this,
the aim of the current research is planning to establish a specialized college for adult learning in the context of continuing learning within the Egyptian university. To achieve this aim the research uses the descriptive approach, and one of the main methods of network planning for educational programs and projects, and it is Program Evaluation and Review Technique (P.E.R.T). The most important results of the research are the suggestion of two prospective alternatives for a project of “College for Adult Learning and Continuing Education” at the Egyptian university. One according to the experts' perspective and the other according to the researcher's perspective, and each alternative is represented by its own bar chart (network).

الكلمات الرئيسية [English]

  • College for Adult Learning and Continuing Education
  • Program Evaluation and Review Technique (P.E.R.T)