Direct and Indirect Effects of Difficulties in Emotion Regulation on Bullying in High School Adolescents

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

Associate Professor of Mental Hygiene Faculty of Education, Aswan University

المستخلص

            In an Egyptian context, in addition to identifying the direct and indirect effects of difficulties in emotion regulation on bullying, this study aims at identifying the order of bullying forms perceived by bullies and bullying victims. Moreover, the study aims at showing the differences of difficulties in emotion regulation among bullies, bullying victims and normal adolescents. The Bullying Scale and the Scale of the Difficulties in Emotion Regulation were implemented to the main study sample which includes 86 Egyptian adolescents in addition to 100 adolescents for validation sample. The regression analysis mainly used to identify the direct and indirect effects of difficulties in emotion regulation and various forms of bullying among adolescents in addition to various statistical methods to identify other objectives. The bullying forms perceived by bullies were social bullying, psychological bullying and physical bullying respectively. Bullying forms perceived by bullying victims were physical bullying, psychological bullying and social bullying respectively. There were significant differences in difficulties in emotion regulation dimensions among bullies, bullying victims and normal adolescents. Mainly, the study suggested that there are direct and indirect effects of all the dimensions of difficulties in emotion regulation on bullying.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

التأثیرات المباشرة وغیر المباشرة لصعوبات التنظیم الانفعالی على التنمر لدى المراهقین فی المرحلة الثانویة

المؤلفون [English]

  • عادل الصادق
  • عادل عبادی
أستاذ الصحة النفسیة المساعد-کلیة التربیة – جامعة أسوان
المستخلص [English]

هدفت الدراسة الحالیة بالإضافة إلى تحدید التأثیرات المباشرة وغیر المباشرة لصعوبات التنظیم الانفعالی على التنمر لدى المراهقین بالمرحلة الثانویة، وتحدید ترتیب أشکال التنمر لدی کل من المتنمرین وضحایا التنمر، علاوة على التعرف على الفروق فی صعوبات التنظیم الانفعالی وأبعادها بین المتنمرین وضحایا التنمر والمراهقین العادیین بالمرحلة الثانویة، حیث تم تطبیق مقیاس التنمر من إعداد الباحِثَیْن، ومقیاس صعوبات التنظیم الانفعالی من إعداد Gratz& Roemer (2004) وترجمة الباحِثَیْن على عینة الدراسة الأساسیة التی تضم 86 مراهقًا؛ حیث تم استخدام تحلیل الانحدار بشکل رئیسی لتحدید الآثار المباشرة وغیر المباشرة لصعوبات التنظیم الانفعالی؛ وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود تأثیرات مباشرة وغیر مباشرة لجمیع أبعاد صعوبات التنظیم الانفعالی على التنمر وصلت الى 97٪، کما أسفرت النتائج عن ترتیب أشکال التنمر لدى المتنمرین کما یلی: التنمر الاجتماعی ثم التنمّر النفسی ثم البدنی على التوالی. کما کان ترتیب أشکال التنمر لدى ضحایا التنمر: التنمر البدنی ثم النفسی ثم الاجتماعی على التوالی. کما وجدت فروق ذات دلالة إحصائیة فی صعوبات التنظیم الانفعالی بین المتنمرین وضحایا التنمر والمراهقین العادیین، حیث تم فی ضوء تفسیر هذه النتائج تقدیم بعض المقترحات والتوصیات.

الكلمات الرئيسية [English]

  • صعوبات التنظيم الانفعالي
  • التنمر
  • المراهقين