الإدارة اليقِظَةُ عقليًا والتواضع الفکري والتعلق في العمل کمنبئات بالقيادة المتناغمة لدى القادة التربويين بمدارس التعليم العام في مصر والسعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد الصحة النفسية کلية التربية-جامعة أسوان

2 مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية بالغردقة-جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسة القيادة المتناغمة من قبِل القادة التربويين بمدارس التعليم العام بجمهورية مصر العربية والمملکة العربية السعودية، والتعرف على تأثير النوع والجنسية والمرحلة التعليمية والتفاعلات بينهم على متغيرات الدراسة، وکذلک التعرف على الإسهام النسبي لکل من الإدارة اليقظة عقليًا والتواضع الفکري والتعلق في العمل في التنبؤ بالقيادة المتناغمة لدى القادة التربويين، وإمکانية اشتقاق نموذج بنائي للعلاقات بين القيادة المتناغمة لدى القادة التربويين وکل من الإدارة اليقظة عقليًا والتواضع الفکري والتعلق في العمل. وتکونت عينة الدراسة من (427) قائد وقائدة بجمهورية مصر العربية والمملکة العربية السعودية ببعض المدارس الحکومية، تراوحت أعمارهم ما بين (26-43) سنة بمتوسط عمر زمني قدره (33.10) سنة، وانحراف معياري قدره (3.99)، کما قام الباحثان بإعداد أدوات الدراسة وهي؛ استبيان القيادة المتناغمة، ومقياس الإدارة اليقظة عقليًا، ومقياس التواضع الفکري، ومقياس التعلق في العمل. وأشارت النتائج إلى أن ممارسات قادة مدارس التعليم العام بالسعودية في ضوء القيادة المتناغمة جاءت بدرجة ممارسة عالية، في حين کانت ممارسات قادة مدارس التعليم العام بمصر في ضوء القيادة المتناغمة جاءت بدرجة ممارسة متوسطة، کما کان هناک أثر دال إحصائيًا للنوع والجنسية والمرحلة التعليمية والتفاعلات الثنائية والثلاثية بينهم على کل من الإدارة اليقظة عقليًا، والتواضع الفکري، والتعلق الآمن بالعمل، والتعلق غير الآمن بالعمل، والقيادة المتناغمة لدى القادة التربويين. کما أسهمت المتغيرات معًا في التنبؤ بالقيادة المتناغمة لدى القادة التربويين بنسبة (60%)، وکان التعلق الآمن بالعمل أکثر المتغيرات تنبؤًا، کذلک أمکن اشتقاق نموذج بنائي للعلاقات بين القيادة المتناغمة لدى القادة التربويين وکل من: الإدارة اليقظة عقليًا والتواضع الفکري والتعلق في العمل لدى القادة التربويين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mindful Management, Intellectual Humility, and Attachment at Work as Predictors of Resonant Leadership for Educational Leaders of Public Education Schools in Egypt and Saudi Arabia

المؤلفون [English]

  • adel abbady 1
  • ragab ata 2
1 Assistant Professor of Mental Health, Faculty of Education - Aswan University
2 Lecturer of Comparative Education and Educational Administration, Faculty of Education, Hurghada-South Valley University
المستخلص [English]

            The current study aimed to identify the reality of the practice of Resonant leadership by educational leaders in public education schools in the Arab Republic of Egypt and the Kingdom of Saudi Arabia, know the effect of gender, nationality, educational stage and the interactions between them on the variables of the study, As well as identifying the relative contribution of both Mindful management, intellectual humility and Attachment at work in predicting the Resonant leadership of educational leaders, and the possibility of deriving a constructive model for the relationships between Resonant leadership among educational leaders and both Mindful management, intellectual humility and attachment at work. The sample of the study consisted of (427) Educational Leaders in the Arab Republic of Egypt and the Kingdom of Saudi Arabia in some government schools, whose ages ranged between (26-43) years with an average age (33.10) years, and a standard deviation of (3.99). The researchers also prepared the study tools which are: Resonant Leadership Questionnaire, Mindful management Scale, intellectual humility Scale, and Attachment at work Scale. The results indicated that the practices of Educational Leaders of general education schools in Saudi Arabia in the light of Resonant leadership came with a high degree of practice, while the practices of Educational Leaders of general education schools in Egypt in the light of Resonant leadership came with a degree of medium practice, There was also a statistically significant effect of gender, nationality, educational stage, and bilateral and triple interactions between them on both Mindful management, intellectual humility, safe attachment at work, insecure attachment at work, and Resonant leadership of educational leaders, Variables together contributed to predicting Resonant leadership among educational leaders by (60%), Safe attachment at work was the most predictable variant. It was also possible to derive a constructive model for the relationships between the Resonant leadership of educational leaders and both: Mindful management, intellectual humility, and attachment at work of educational leaders.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Mindful Management
  • Intellectual Humility
  • Attachment at Work
  • Resonant Leadership
  • Educational Leaders