فعالية برنامج تدريبي قائم على المدخل القصصي في تنمية القيم الدينية والهوية الوطنية لدى أطفال مرحلة ما قبل المدرسة بمحافظة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارک التربية الخاصة کلية التربية جامعة الطائف

2 أستاذ مشارک القياس والتقويم کلية الآداب جامعة الطائف

3 أستاذ مشارک علم النفس التربوي عمادة الدراسات المساندة جامعة الطائف

4 أستاذ مساعد علم النفس العيادي الکلية الجامعية بتربة جامعة الطائف

5 أستاذ مساعد علم النفس الاجتماعي والتنظيمي الکلية الجامعية بتربة جامعة الطائف

المستخلص

           يهتم المجتمع بغرس القيم الدينية لدى الأطفال والتي تتمثل في مجموعة من المعايير والضوابط، وتکون موجهة لسلوکهم خلال الأقوال والأفعال، وکذلک تنمية الهوية الوطنية مثل الوعي بالسمات والعادات والتقاليد المشترکة بين أبناء الوطن والتي تميزهم عن غيرهم من البلدان، وتجعل لديهم شعورًا بالولاء، والمحبة، والاعتزاز بالتاريخ والانتماء للوطن، لذا فيهدف البحث الحالي إلى تنمية القيم الدينية والهوية الوطنية لدى سبعة أطفال في مرحلة الروضة بالمجموعة التجريبية، ومقارنة نتائجهم مع سبعة أطفال بالمجموعة الضابطة من خلال إخضاع أطفال المجموعة التجريبية إلى برنامج تدريبي قائم على المدخل القصصي (15) جلسة، وعقب انتهاء الجلسات التدريبية تم تطبيق مقياسي القيم الدينية والهوية الوطنية (القياس البعدي)، وکذلک تم التطبيق بعد مرور شهر (القياس التتبعي)، وأظهرت النتائج تحسن مستوى القيم الدينية والهوية الوطنية عقب التدريب واستمرار تحسن المستوى خلال مرحلة القياس التتبعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of storytelling training program in developing religious values and national identity among pre-school children in Taif city in Saudi Arabia.

المؤلفون [English]

  • abeer ali 1
  • mohamed alzobedi 2
  • ahmed keshar 3
  • mohamed alghamdy 4
  • atia almalkey 5
1 Associate Professor of Special Education College of Education, Taif University
2 Associate Professor of Measurement and Evaluation College of Arts, Taif University
3 Associate Professor, Educational Psychology Deanship of Supportive Studies Taif University
4 Assistant Professor of Clinical Psychology Sohar University College Taif University
5 Assistant professor of social and organizational psychology University College of soil, Taif University
المستخلص [English]

           Society is concerned with instilling religious values ​​among children, which are represented in a set of criteria and controls that are directed to their behavior through words and deeds, as well as developing the national identity, which consists in raising awareness of the features, customs and traditions common to the people of the country that distinguish them from other countries. And make them feel a sense of loyalty, love, and pride in history and belonging to the country, so the current research aimed to develop the religious values ​​and national identity of seven kindergarten children in the experimental group, and compare their results with seven children in the control group, the training program based on storytelling (15) sessions, after sessions measured   religious values scale ​​and national identity scale (post-test), as well as was religious values scale ​​and national identity scale after a month (follow-up test), the results showed an improvement in the level of values Religious and national identity post-test  and the continued improvement of the level during the follow-up test.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Storytelling
  • Religious Values
  • National Identity
  • Pre
  • School children