فعالية الإرشاد المختصر المتمرکز حول الحل في تنمية بعض مهارات تقرير المصير لدى المراهقين المکفوفين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية - جامعة المنيا

المستخلص

    هدف البحث الحالي لبناء برنامج إرشادي وفقا لرؤية دى شازر وبيرج في الإرشاد المختصر المتمرکز حول الحل، وتعرف فعاليته في تنمية بعض مهارات تقرير المصير( الوعي بالذات، تنظيم الذات، الاستقلالية، وتخطى العقبات) لدى المراهقين المکفوفين، إضافة لمعرفة الاختلاف في فعالية البرنامج الإرشادي موضع البحثفي تنمية بعض مهارات تقرير المصير لدى أفراد المجموعة الإرشادية وفقا للنوع، واستمراريته في تنمية بعض مهارات تقرير المصير أثناء فترة المتابعة، وکان عدد أفراد المجموعة الإرشادية (10) من الطلاب المراهقين المکفوفين الملتحقين بمدرسة النور للمکفوفين بمحافظة المنيا، بمتوسط عمري (16,8)، وانحراف معياري (0,918)، کما استُخدم مقياس لمهارات تقرير المصير للمراهقين المکفوفين، إضافة إلى برنامج للإرشاد المختصر المتمرکز حول الحل (إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج البحث إلى: إثبات فعالية برنامج الإرشاد المختصر المتمرکز حول الحل في تنمية بعض مهارات تقرير المصير موضع البحثحيث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين القبلي والبعدى على أبعاد مقياس مهارات تقرير المصير والدرجة الکلية لصالح القياس البعدى، إضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الجنسين في فعالية البرنامج الإرشادي المُستخدم، کما استمرت فعالية البرنامج الإرشادي أثناء فترة المتابعة، وذلک باستخدام الأساليب الإحصائية الملائمة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Solution-Focused Brief Counseling in developing some Self- Determination Skills among Blind Adolescents

المؤلف [English]

  • nahla alshfey
Assistant Professor of Mental Health Faculty of Education - Minia University
المستخلص [English]

 
         The present study aimed at designing a counseling program according to De-Shazer and Berg 's vision in solution-focused brief counseling, identifying its effectiveness in developing some self-determination skills (self-awareness, self-regulation, autonomy and Overcome Obstacles), as well as identifying the difference in the effectiveness of the used program in developing some self-determination skills for the counseling group according to sex and its continuity in developing some self-determination skills in the follow-up period. The counseling group consisted of (10) blind adolescents in Alnour school for blinds, Minia governorate, with age average (16.8) years, and a standard deviation (0.918). The study tools included the self-determination skills scale for blind adolescents and the counseling program designed by the researcher. The study concluded that the solution-focused brief counseling program is effective in developing some self-determination skills as there are statistically significant differences between score ranks average of individuals of the counseling group in pre-and post measurements on dimensions self-determination skills scale and total score favoring post measurement. There are no statistically significant sex differences in the effectiveness of the used program. In addition, results revealed that the effectiveness of the counseling program continued in the follow-up period relying on the use of proper statistical tests.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Solution-Focused Brief Counseling
  • Self- Determination Skills
  • Blind Adolescents