نمذجة العلاقات السببية بين الذکاء الانفعالي و التحيز المعرفي والقدرة على اتخاذ القرار لدى عينة من طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس المساعد-کلية التربية جامعة الجوف بالمملکة العربية السعودية، مدرس علم النفس التربوي-کلية التربية جامعة حلوان بجمهورية مصر العربية

المستخلص

    هدف البحث الحالي إلي نمذجة العلاقات السببية بين الذکاء الانفعالي والتحيز المعرفي واتخاذ القرار، وذلک علي عينة بلغت(457) من طلاب الجامعة من الفرقتين الثانية والرابعة بکلية التربية جامعة حلوان للعام الدراسي 2019-2020 بمتوسط عمري (20.64) وانحراف معياري قدرة (2.14)، وقد تم تطبيق الأدوات التالية: مقياس التحيز المعرفي من إعداد الباحث، مقياس الذکاء الانفعالي من إعداد الباحث مقياس اتخاذ القرار من إعداد الباحث، کما تم استخدام تحليل المسارPath analysis، وقد أسفرت نتائج البحث الحالي عن وجود تأثير مباشر للذکاء الانفعالي في اتخاذ القرار؛ حيث بلغت قيمة الوزن الانحداري(.221)، وهي قيمة دالة إحصائياً، کذلک وجود تأثير مباشر للذکاء الانفعالي في تحيزات الذاکرة؛ حيث بلغت قيمة الوزن الانحداري(-.103)، کما يوجد تأثير مباشر دال إحصائياً للذکاء الانفعالي في تحيزات إصدار الأحکام؛ حيث بلغت قيمة الوزن الانحداري(-.009)، کما يوجد تأثير أيضاً دال إحصائياً للذکاء الانفعالي في تحيزات التفسير؛ حيث بلغت قيمة الوزن الانحداري(-.055)، کذلک وجود تأثير مباشر لتحيزات التفسير في اتخاذ القرار؛ حيث بلغت قيمة الوزن الانحداري(-.319)، وهي قيمة دالة إحصائياً، کذلک وجود تأثير غير مباشر للذکاء الانفعالي في اتخاذ القرار بلغت(.069)، وهي قيمة دالة إحصائياً أيضاً، وهي تأتي من التأثير المباشر للذکاء الانفعالي في أبعاد التحيز المعرفي تحيزات الانتباه(.001)-تحيزات إصدار الأحکام(.009) -تحيزات التفسير(.055)، والتي تؤثر بشکل مباشر في اتخاذ القرار، ومن ثم فإن التأثير الکلي للذکاء الانفعالي في اتخاذ القرار هو: اتخاذ القرار=التأثير المباشر(.221)+التأثير غير المباشر(.069)=.29
          ومن ثم يمکن استنتاج معادلة تحليل المسار کالتالي: اتخاذ القرار=.29 )) الذکاء الانفعالي ککل

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Modeling the causal relationships between emotional intelligence, cognitive bias and the decision - making for a sample of university students

المؤلف [English]

  • hany soliman
Assistant Professor of Psychology - College of Education, Al-Jouf University In the Kingdom of Saudi Arabia, Instructor of educational psychology - Faculty of Education, Helwan University In the Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

     The current research aimed to modeling the causal relationships between emotional intelligence, cognitive bias and the decision - making, for a sample of (457) university students from the second and fourth grade at the Faculty of Education,  Helwan University for the academic year 2019-2020 with an average age of (20.64) and a standard deviation of ability (2.14), And the following tools have been applied: the cognitive bias scale by the researcher, the emotional intelligence scale by the researcher, the decision-making scale by the researcher, Path analysis has also been used, and the results of current research have led to a direct impact of emotional intelligence in decision making. As the value of the regression weight (.221), which is a statistically significant value, as well as a direct impact of emotional intelligence on memory biases; As the value of the regression weight reached (-. 103), there is also a statistically significant direct effect of emotional intelligence on judgment biases. As the value of the regression weight was (-. 009), there is also a statistically significant effect of emotional intelligence on interpretation biases. As the value of the slope weight (-. 055), there is also a direct effect of interpretation biases in decision-making; As the value of the regression weight (-. 319), which is a statistically significant value, as well as the presence of an indirect effect of emotional intelligence in decision-making amounted to (.069), which is also statistically significant value, which comes from the direct effect of emotional intelligence in the dimensions of cognitive bias Attention (.001) - Judgment Biases (.009) - Interpretation Biases (.055), which directly influence decision-making, and hence the overall effect of emotional intelligence in decision-making is: Decision-making = Direct Impact (.221) + Indirect Effect (.069) = .29
Then it can be concluded the equation for the path analysis is as follows: decision-making = (.29) emotional intelligence as a whole.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Emotional intelligence
  • Cognitive bias
  • Decision
  • making