البنية العاملية لاختبار وکسلر لذکاء الأطفال النسخة الرابعة : دراسة مقارنة للتحليل العاملى التوکيدى بين النموذج من الدرجة الأولى و النموذج الهرمى والنموذج الثنائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوى المساعد کلية التربية – جامعة المنيا

المستخلص

        هدف البحث لدراسة البنية العاملية لمقياس وکسلر لذکاء الأطفال النسخة الرابعة المصرية من خلال مقارنة تفسير کل من وکسلر من ناحية وکاتل وهارونوکارول (CHC)  من ناحية أخرى حيث تم المقارنة بين ثلاثة نماذج فى کل تصور هم : النموذج من الدرجة الأولى ، والنموذج الهرمى ، والنموذج الثنائى تم إجراء التحليل على عينة مکونة من (2509) طفلا من سن (6-16.11) ، حيث تم إجراء التحليل العاملى التوکيدى بأنواعه الثلاثة على المقياس طبقا لتصور وکسلر : النماذج من الدرجة الأولى ( الأحادى العامل ، العاملين من الدرجة الأولى ، العوامل الثلاثة من الدرجة الأولى ، العوامل الأربعة من الدرجة الأولى ) ثم النموذج الهرمى والنموذج الثنائي وأسفرت النتائج عن تمتع المقياس بالصدق والثبات من خلال قيم التشبعات ومعدل التباين المستخلص والثبات المرکب وثبات أوميجا ، وعند مقارنة النماذج الثلاثة جاء أفضلهم النموذج الثنائي ثم الهرمى ثم من الدرجة الأولى ، کما تم إجراء التحليل العاملى التوکيدى للنماذج الثلاثة طبقا لتصور کاتل وهارون وکارول (CHC) للذکاء وأسفرت النتائج عن اتصاف المقياس بالصدق والثبات طبقا لنتائج التشبعات العاملية ومعدل التباين المستخلص والثبات المرکب وثبات أوميجا ، إلا أنه لم تتضح عند المقارنة بين النماذج أفضلية  أى منهم ، وبصفة عامة فإن تصور وکسلر للذکاء أکثر وضوحا من تصور کاتل وهارون وکارول على المقياس الحالى والنسخة المصرية من مقياس وکسلر تتمتع بالصدق البنائي والثبات کما اشارت نتائج الثبات المرکب وثبات أوميجا.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Factorial Structure of Wechsler Intelligence Test for Children Fourth Edition: A Comparative Study of the Confirmatory Factor analysis between the First-Order, the Hierarchical, and the Bifactor Models

المؤلف [English]

  • mohmed mohamed
Assistant Professor of Educational Psychology Faculty of Education - Minia University
المستخلص [English]

The current research aimed at investigating the factorial structure of Wechsler intelligence scale, the fourth Egyptian version, through comparing the interpretations of Wechsler on the one hand and Cattell, Horn and Carroll (CHC) on the other hand, where the three models were compared from each perspective, they are as follows: the First-order, the hierarchical, and the bifactor models. The analysis was conducted on a sample consisting of (2509) children whose age ranged from (6: 6.11). The confirmatory factor analysis of its three types was conducted on the scale according to Wechsler's perspective: First-order models, (one factor, two factors of the first order, three factors of the first order, and the four factors of the first order), the hierarchical model and the bifactor model. Results revealed that the scale was valid and reliable through factor loading factors, the average variance extracted, composite reliability and Omega reliability. Moreover, when comparing the three models, the best of them was the bifactor model, followed by the hierarchical model, and then the First-order model. Besides, the confirmatory factor analysis of the three models was also conducted according to Cattell, Horn and Carroll (CHC) perspectives' of intelligence. Results revealed that the scale was valid and reliable according to the results factor loading factors, the average variance extracted, composite reliability and Omega reliability. However, it was not clear when comparing the models the preference of either.  In general, Wechsler's perspective of intelligence is more evident than that of Cattell, Horn and Carroll (CHC) on the current scale and that the Egyptian version of Wechsler scale has a constructive validity and reliability as indicated by the results of the composite reliability and Omega reliability.