تطوير بيئة تعلم شخصي قائمة على التکنولوجيا المساندة المحمولة وفاعليتها في تنمية التحصيل والدافعية والاتجاه نحو بيئة التعلم لدى طلاب الدبلوم العام في التربية ذوي الإعاقات البصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية جامعة دمنهور

المستخلص

استهدف البحث الحالي تطوير بيئة تعلم شخصية قائمة على التکنولوجيا المساندة المحمولة، واختبار فاعليتها في تنمية التحصيل بمقرر تکنولوجيا التعليم، وزيادة الدافعية للتعلم، وتنمية الاتجاه نحو بيئة التعلم لدى الطلاب ذوي الإعاقات البصرية بالدبلوم العام في التربية. ولقد وظف البحث المنهج الوصفي، والمنهج التطويري، والمنهج التجريبي لتصميم وتطوير بيئة التعلم واختبار فعاليتها؛ حيث تم تصميم أدوات المعالجة التجريبية المتمثلة في تصميم، وتطوير بيئة التعلم الشخصية القائمة على التکنولوجيا المساندة المحمولة. وتم جمع البيانات الخاصة بالدراسة من خلال ثلاث أدوات تمثلت في الاختبار التحصيلي في مقرر تکنولوجيا التعليم، ومقياس الدافعية للتعلم باستخدام التکنولوجيا المساندة المحمولة، فضلا عن مقياس الاتجاه نحو بيئة التعلم الشخصي. وتم تطبيق أدوات الدراسة قبليًا وبعديًا على عينة قوامها (17) طالب وطالبة من طلاب الدراسات العليا ذوي الإعاقات البصرية، وتم تحليل النتائج باستخدام الإحصاء اللابارامتري؛ حيث استخدمت معادلة "ويلککسون" لاختبار دلالة الفرق بين رتب الدرجات في التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات الدراسة الثلاثة، وأوضحت نتائج الدراسة وجود فرق دال إحصائيًا بين نتائج التطبيقين القبلي والبعدي للأدوات الثلاثة لصالح التطبيق البعدي؛ مما أشار إلى فعالية بيئة التعلم الشخصي القائمة على التکنولوجيا المساندة المحمولة في تنمية تحصيل الطلاب في مقرر تکنولوجيا التعليم، وزيادة الدافعية للتعلم باستخدام التکنولوجيا المساندة المحمولة، فضلا عن تنمية اتجاهاتهم الايجابية نحو بيئة التعلم الشخصي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Developing a Personalized Learning Environment Based on Mobile Assistive Technology and its Effectiveness in Developing Achievement, Motivation and Attitude Toward the Learning Environment Among Visually Impaired Postgraduate Students at the Faculty of Education

المؤلف [English]

  • mohmaed waly
Assistant Professor of Educational Technology Damanhur University College of Education
المستخلص [English]

This research aimed at developing a personalized learning environment based on mobile assistive technology and investigating its effectiveness in developing achievement in the educational technology course, increasing the motivation for learning and developing the attitude toward the personalized learning environment among blind students at the general diploma in education. This research employed the descriptive, developmental, and experimental methods for designing and developing the learning environment and testing its effectiveness. The data for the study was collected via three instruments: an achievement test in the educational technology course, a scale of motivation for learning using mobile assistive technology and a scale of attitude toward the personalized learning environment.   Tools of the study were pre- and post-administered on a sample that included 17 male and female visually-impaired postgraduate students. The results were analyzed using non-parametric statistics, as the "Wilcoxon" equation was used to test the significance of the difference between the ranks of scores in the pre and post implementation of the three study instruments. The results of the study showed that there was a statistically significant difference at a level of significance less than (0.01) between the results of the pre and post implementation of the three instruments in favor of the post implementation, which indicated the effectiveness of the personalized learning environment based on mobile assistive technology in developing achievement in the educational technology course, increasing the motivation for learning using mobile assistive technology, and developing students’ positive attitudes toward the personalized learning environment.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Developing a Personalized Learning Environment
  • Mobile Assistive Technology
  • Motivation
  • Attitude
  • Blind Students