الإدمان الإلکتروني لدى طلاب جامعة المنوفية وعلاقته بممارستهم للأنشطة الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية قسم أصول التربية- کلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

          هدف البحث الحالي إلى التعرف على العلاقة بين مستوى الإدمان الإلکتروني لدى طلاب جامعة المنوفية ومستوى ممارستهم للأنشطة الجامعية ، وقد تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي ؛ لمناسبته لموضوع البحث وطبيعته . وقد تکونت عينة البحث من عدد (688) طالبا وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة بجامعة المنوفية ، ولتحقيق أهدف البحث قامت الباحثة بتصميم استبانة کأداة للتعرف على مستوى الإدمان الإلکتروني لدى طلاب جامعة المنوفية ، والتعرف على مستوى ممارستهم للأنشطة الجامعية ، وکذلک التعرف عما إذا کانت هناک علاقة ذات دلالة إحصائية بين مستوى الإدمان الإلکتروني لدى طلاب جامعة المنوفية و ممارستهم للأنشطة الجامعية وفقا لآراء هؤلاء الطلاب ، وتم استخدام التکرارات والنسب المئوية ، والمتوسطات الحسابية ، والانحرافات المعيارية ،والترتيب واختبار T-test، ومعامل ألفا کرونباخ ، وحساب معاملات الارتباط لمعرفة العلاقة بين متغيرى البحث.
          وقد أسفر البحث عن مجموعة من النتائج أهمها : مستوي الإدمان الإلکتروني لدي طلاب جامعة المنوفية جاء بدرجة مرتفعة ، ودرجة ممارسة طلاب جامعة المنوفية للأنشطة الجامعية جاء بدرجة ضعيفة ، ووجود علاقة ارتباطية عکسية سالبة دالة إحصائيا بين مستوي الإدمان الإلکتروني لدي طلاب جامعة المنوفية ودرجة ممارستهم للأنشطة الجامعية ، مستوي الإدمان الإلکتروني لدي طلاب جامعة المنوفية يختلف باختلاف النوع لصالح الذکور ، ونوع الکلية لصالح الکليات النظرية ، ودرجة ممارسة طلاب جامعة المنوفية للأنشطة الجامعية تختلف باختلاف النوع لصالح الذکور في کل الأنشطة ماعدا النشاط الفني ، والنشاط الثقافي لصالح الإناث ، ونوع الکلية لصالح الکليات النظرية ،وتم تقدم مجموعة من التوصيات الإجرائية لتقليل الإدمان الإلکتروني لدى طلاب جامعة المنوفية ، بما يساعدهم على الممارسة الجيدة والمستمرة للأنشطة الجامعية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Electronic addiction for Menofia University Students and its Relationship to their Practice of University Activities .

المؤلف [English]

  • asmaa ali
Teacher of the foundations of education Department of Foundations of Education - Faculty of Education - Menoufia University
المستخلص [English]

The aim of the current research is to identify the relationship between the level of electronic addiction among Menofia University students and the level of their practice of university activities, and a relational descriptive approach has been used; For its relevance to the research topic and nature. The research sample consisted of (688) male and female students from the fourth year students at Menofia University, and to achieve the goals of the research, the researcher designed a questionnaire as a tool to identify the level of electronic addiction among students of Menofia University, and to identify the level of their practice of university activities, as well as to know if there is a relationship Statistical significance between the level of electronic addiction among Menofia University students and their practice of university activities according to the opinions of these students, iterations and percentages, arithmetic averages, standard deviations, ranking and T-test, alpha Kronbach coefficient, and correlation coefficients were calculated to find out the relationship between the search variables .
The search resulted in a set of results, the most important of which are: the level of electronic addiction among students of Menofia University came with a high degree, and the degree of the practice of students of Menofia University for university activities came with a weak degree, and the presence of a negative negative correlation relationship statistically between the level of electronic addiction among students of Menofia University and the degree of their practice of university activities The level of electronic addiction among Menofia University students varies according to the type in favor of males, the type of college is in favor of theoretical colleges, and the degree of practice of students in Menofia University in university activities varies with the gender in favor of males in all activities except technical activity, cultural activity in favor of females, and the type of college in favor of theoretical colleges, And a set of procedural recommendations was presented to reduce electronic addiction among students of Menofia University, in order to help them in the good and continuous practice of university activities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Electronic addiction
  • University Activities
  • Students of Menofia University