Scaffolding with Online Tasks for Developing Critical Writing Skills of 2nd Year Secondary School Students

المؤلف

Assistant professor of Curriculum and EFL Instruction Faculty of Education Helwan of University

المستخلص

The study aimed at developing the required EFL critical writing skills for 2nd year secondary school students through using scaffolding with online tasks. Participants of the study were randomly selected and divided into two groups(31 for the experimental group and 31 for the control group). The study employed a critical writing  skills test and a critical writing skills rubric. The necessary critical writing skills for 2nd year secondary school students were determined through the use of a checklist approved by a jury of specialists in teaching EFL.  During the experiment, the experimental group received instruction through using scaffolding  with online tasks, while the control group received regular instruction. The experiment lasted for two months. The analytical descriptive method and quasi experimental design were followed. The statistical analysis of the obtained data from the  administrations of the test confirmed the effect of scaffolding with online tasks  on developing critical writing skillsfor 2nd year secondary school students .Thus ,the aim of the study was  achieved as using scaffolding with online tasks  showed a large effect size on developing the critical writing skills for the experimental group of the participants . Based on the results, it was recommended that teachers should give due attention to the development of critical writing skills in EFL classes through online scaffolding tasks .In addition, using scaffolding in developing other language skills was suggested.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

السقالات التعلیمیة بمصاحبة الأنشطة عبر الانترنت فی تنمیة مهارات الکتابة الناقدة لدی طلاب الصف الثانی الثانوی

المؤلف [English]

  • منال محمد
أستاذ المناهج وطرق تدریس اللغة الانجلیزیة لمساعد کلیة التربیة – جامعة حلوان.
المستخلص [English]

هدفت الدراسة الی  تنمیة مهارات الکتابة الناقدة لدی طلاب الصف الثانی الثانوی باستخدام السقالات التعلیمیة بمصاحبة الأنشطة عبر الانترنت فی وقد تکونت عینة البحث من 62 طالب وتم تقسیمهم الی مجموعة تجریبیة ومجموعة ضابطة کما تم  استخدام اختبار لمهارا ت الکتابة الناقدة و کذلک مقیاس تقدیر . تم تصمیم قائمة بمهارات الکتابة الناقدة تحتوی على مهارات الکتابة الناقدة اللازمة لدی طلاب الصف الثانی الثانوی. وقد استخدم البحث المنهج الوصفی التحلیلی والشبه التجریبی وقد تم معالجة البحث واستخدام السقالات التعلیمیة بمصاحبة الأنشطة عبر الانترنت فی تنمیة مهارات الکتابة الناقدة مع المجموعة التجریبیة وطریقة التدریس المعتادة مع المجموعة الضابطة  و قد تم عمل التحلیل الاحصائى  واسفرت النتائج عن فاعلیة استخدام السقالات التعلیمیة بمصاحبة الأنشطة عبر الانترنت فی تنمیة مهارات الکتابة الناقدة لدی طلاب الصف الثانی الثانوی. وبالتالى تجقق الهدف من الدراسةحیث ان حجم الاثر  لاستخدام السقالات التعلیمیة بمصاحبة الأنشطة عبر الانترنت کان کبیر  فی تنمیة مهارات الکتابة الناقدة لدی طلاب الصف الثانی الثانوی. و قد اوصت الدراسة بضرورة اهتمام المعلمین الی  تنمیة مهارات الکتابة الناقدة لدی طلاب الصف الثانی الثانوی باستخدام السقالات التعلیمیة بمصاحبة الأنشطة عبر الانترنت. وقد اقترحت الدراسة استخدام السقالات التعلیمیة بمصاحبة الأنشطة عبر الانترنت فى تنمیة مهارات لغویة أخری.

الكلمات الرئيسية [English]

  • السقالات التعليمية
  • أنشطة عبر الانترنت
  • مهارات الکتابة