تکامل مدخلي القياس محکي المرجع ونظرية الاستجابة للمفردة في تقييم المهارات الابتکارية في مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية علوم ذوي الإعاقة والتأهيل - جامعة الزقازيق

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى تطوير بنک أسئلة لقياس المهارات الابتکارية في مادة العلوم للصف الأول الإعدادي مستخدمًا تکامل مدخلي القياس محکي المرجع ونظرية الاستجابة للمفردة في بناء وتدريج البنک، ولتحقيق هذا الهدف أُعدت قائمة بالمهارات الابتکارية في مادة العلوم في وحدة الطاقة مکونة من (6) مهارت أساسية يندرج أسفلها (30) هدفًا سلوکيًا، کما تم بناء صورتان اختباريتان کل صورة مکون من (36) مفردة، وتم التطبيق على عينة مکونة من (258) تلميذًا بالصف الأول الإعدادي، منهم (118) تلميذًا تم تطبيق الصورة الاختبارية الأولى عليهم، و(140) تلميذًا تم تطبيق الصورة الاختبارية الثانية عليهم، وتم استخدام برنامج SPSS، وبرنامج وبرنامج الستاتاSTATA/MP 15.1 للتحقق من افتراضات نظرية الاستجابة للمفردة، وتدريج الصورتان الاختباريتان، وأسفرت نتائج البحث عن؛ تحقق افتراضات نظرية الاستجابة للمفردة، وأن جميع المفردات في المهارات الابتکارية الثلاثة (الطلاقة، والمرونة، والأصالة) في الصورة الاختبارية الأولى جاءت مطابقة، بينما في الصورة الاختبارية الثانية تم رفض بعض المفردات في مهارتي (الطلاقة، والأصالة)، في حين کانت جميع المفردات فيمهارة المرونة مطابقة، وکانت قيم تقديرات الخطأ المعياري تقل عند المنتصف وتزداد عند الأطراف في المهارات الابتکارية الثلاثة (الطلاقة، والمرونة، والأصالة)، وذلک دليل على دقة القياس وثباته، ويزداد الخطأ المعياري لتقدير درجة صعوبة الأسئلة بزيادة عدد خطوات الاستجابة، وارتفاع دالة المعلوماتفي المهارات الابتکارية الثلاثة (الطلاقة، والمرونة، والأصالة) باستخدام نموذج التقدير الجزئي؛ ومن ثم إمکانية سحب صور اختبارية متکافئة ومتعادلة القياس من بنک الأسئلة لقياس المهارات الابتکارية في مادة العلوم للصف الأول الإعدادي، وتوصي الباحثة بضرورة تطويع الاختبارات محکية المرجع في قياس المهارات الابتکارية في مواد دراسية آخرى وتدريجها باستخدام أحد نماذج نظرية الاستجابة للمفردة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Inlet Integration Criterion- Referenced Measurement and Item Response Theory in Evaluating Creative Skills in Science Subject among First-Grade Students Preparatory.

المؤلف [English]

  • ghada shehata
Instructor of educational psychology Faculty of Science with Disabilities and Rehabilitation - Zagazig University
المستخلص [English]

Abstract:
The current research aims to develop item bank to measure the creative skills in science subject for first-grade students preparatory using the inlet integration criterion-referenced measurement and item response theory in building and calibrator Bank, To achieve this goal, I prepare a list of the creative skills in the science subject in the energy unit, consisting of (6) basic skills, below (30) behavioral goals, It was also built two test images of each image consisting of (36) item, and was applied to a sample consisting of (258) students in the first preparatory grade, including (118) pupils were  the first test image applied to them, and (140) students were applied the second test image, and was used SPSS program, STATA / MP 15.1 program to achieve assumptions of item response theory and Calibrator the two test images, the results of the research resulted in; achieve assumptions of item response theory, and that all items in the three creative skills (fluency, flexibility, and originality) in the first test image came fitted, while in the second test image Some items rejected in my skills (fluency, originality), While all the items for the flexibility skill was fitted, The values of the standard error estimates were lower in the middle and increased at the parties in the three creative skills (fluency, flexibility, originality), and this is evidence of the accuracy of the measurement and reliability, the standard error of estimating the difficulty of questions increases by increasing the number of response steps, and the increase of the information function in the three creative skills (fluency, flexibility, originality) using the partial credit model; hence the possibility of drawing equal and equivalent measurement images from the question bank to measure the creative skills in a subject Science for the first preparatory grade, and the researcher recommends that reference-criteria tests should be adapted to measure creative skills in other subjects and to include them using one of the item response theory models.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Creative Skills
  • Criterion- Referenced Tests
  • Item Response Theory
  • Item Bank
  • Partial Credit Model
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 479-583
  • تاريخ الاستلام: 29 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 12 يونيو 2020
  • تاريخ القبول: 29 يونيو 2020