برنامج إثرائى مقترح فى ضوء الفلسفة الواقعية لتنمية اليقظة العقلية, والتفکير القائم على الحکمة لدى الطالب معلم الفلسفة بکلية التربية جامعة حلوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس المواد الفلسفية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى التعرف على فاعلية تنفيذ برنامج  إثرائى مقترح فى ضوء الفلسفة الواقعية لتنمية اليقظة العقلية والتفکير القائم على الحکمة لدى الطالب معلم الفلسفة , بکلية التربية –جامعة حلوان.  ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة البحث وقوامها (70 ) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة , شعبة فلسفة واجتماع , واختير التصميم التجريبى ذو المجموعتين الضابطة و التجريبية ليکون واقع العينة فى کل مجموعة (35) طالباً ,وقد طبقت أداتى البحث وهما : مقياس اليقظة العقلية , من إعداد الباحثة , ومقياس التفکير القائم على الحکمة ( مقياس براون , وترجمة علاء أيوب)  على مجموعتى  البحث تطبيقاً قبلياً فى بداية الفصل الدراسى الاول من العام الجامعى 2019 – 2020 م  ,وبعد تطبيق البرنامج المقترح فى ذات الفصل الدراسى ,تم تطبيق أداتى البحث تطبيقاً بعدياً . وبعد مقارنة نتائج التطبيقين القبلى والبعدى أکدت النتائج : وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,01) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية , فى الأدائين القبلى والبعدى لأداتى البحث لصالح الأداء البعدى , کما أکدت على وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,01 ) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية , والمجموعة الضابطة فى الأداء البعدى لأداتى البحث لصالح طلاب المجموعة التجريبية, کما أکدت على وجود علاقة ارتباطية وذات دلالة إحصائية بين کل من تنمية اليقظة العقلية والتفکير القائم على الحکمة لدى الطالب المعلم بشعبة الفلسفة والاجتماع .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

- Search Title :. A proposed inductive program in the light of the realistic philosophy for developing Mind Fulness, and thinking Based on Wisdom in the student is a philosophy teacher, at the Faculty of Education - Hellwan University

المؤلف [English]

  • walaa mohmed
Professor of Curricula and Teaching Methods of Philosophical Subjects College of Education - Helwan University
المستخلص [English]

-          Research Department: Department of Curriculum and Pedagogy - Faculty of Education - Helwan University
    Abstract:
Current research aims to identify the effectiveness of implementing a proposed enrich program in light of the realistic philosophy of developing  Mind Fulness, and thinking Based on Wisdom in the student philosophy teacher, Faculty of Education, Halwan University.  To achieve this objective, the sample and the basis of the research was selected (70) students from the 3rd group, the Division of Philosophy and Social, and the experimental design of the two control and experimental groups was selected to be the reality of the sample in each group (35) students, and the two research tools were applied: Mental vigilance scale, In the early 2019-2020 academic year, following the application of the proposed program in the same semester, the research tools were applied. Mind Fulness measurment and thinking Based on Wisdom measurment , After comparing the results of the pre-and post-application applications, the results confirmed that there was a statistically Dale difference at the level of (0.01) between the average grades of the experimental group's students, in the tribal and dimensional performance of the two research tools for dimensional performance, and confirmed that there were statistically Dale difference at the level of (0.01). Among the average grades of the experimental group students, the control group in the dimensional performance of the research facilities for the experimental group's students, and confirmed a statistically significant correlation between the development of    Mind Fulness, and thinking Based on Wisdom   in the teacher's philosophy and meeting division.

الكلمات الرئيسية [English]

  • • the realistic philosophy
  • • Mind Fulness
  • • thinking Based on Wisdom
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 625-670
  • تاريخ الاستلام: 31 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 يونيو 2020
  • تاريخ القبول: 29 يونيو 2020