منهج الجدارات الحرفية مدخل لتطوير برامج إعداد العامل الفنى بالمدارس الثانوية الصناعية بمصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس التعليم الفنى ( الصناعي ) کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

            يشهد العالم اليوم متغيرات عديدة علي المستوي المحلي والإقليمي واخري علي المستوي العالمي مما يستوجب توفير نظاما تعليميا قادرا علي الإسهام في مواجهة هذه المتغيرات وما يواکبها من تحديات, ومن مظاهر تلک التحديات استنساخ أنظمة وبرامج تعليمية من بعض الدول الأجنبية دون وعي بمدي ملائمتها لطبيعة المجتمع المصري کذلک التطبيق القاصر لتکنولوجيا المعلومات, وضعف الصلة بين التعليم ومخرجاته.
          وقد کانت وسيلة معظم التربويين لتحقيق تلک المخرجات وتطويرها وربطها بمتطلبات سوق العمل, في ضوء رصد الواقع وطموحات المستقبل – المنهج الدراسي – بما يتضمنه من معلومات, ومعارف, ومهارات, وإتجاهات وقيم تتفق وخصائص المتعلمين من ناحية, وطموحات وأهداف المجتمع من ناحية أخري, متسلحين بفلسفة تربوية مرنة قادرة علي التصدي لتلک التحديات؛ ومن هنا کانت عملية تحديث وتطوير المنهج الدراسي حاجة ملحة, تمليها المسؤولية الأخلاقية والمصلحة الوطنية, لأنها تستهدف صالح أغلي ما يملکه المجتمع, وهو متعلم اليوم والغد.
          وإيمانا بأهمية ودور المنهج في إعداد الطلاب بالمراحل الدراسية المختلفة بشکل عام, وطلاب مدارس التعليم الفني بشخص خاص, ودوره في تحسين مخرجاتها فقد أصدر مرکز خدمات المناهج بکندا services in Canada curriculum مجموعة من الوثائق التي أکدت جميعها علي أهمية مواکبة المناهج الدراسية لتطلعات وتغيرات المستقبل, وملاحقة تطوراته المذهلة في شتي مجالات العلم, کما أکدت علي أهمية رصد وتحليل الواقع بما يتضمنه من نجاحات وإخفاقات ومدي تأثيرها في وضع ملامح للمستقبل, وعلي حتمية عمليات التطوير والتحديث الفعلي للمناهج وربطها بمتطلبات سوق العمل.
          وقد کانت هناک في الفترة الأخيرة محاولات عديدة من قبل وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني بمصر لتطوير مناهج وبرامج إعداد العامل الفني بمدارس التعليم الفني وفق الجدارات الحرفية, إلا ان تلک المحاولات تفتقد للکثير من الأسس والقواعد التربوية التي يجب أن تتبع في تطوير المناهج الدراسية, نظرا لتضارب المفاهيم والرؤي حول ما هية المناهج القائمة علي الجدارات الحرفية, وهو ما ستحاول ورقة العمل أن تعرضه بشکل علمي, ووفقا لوجهة نظر الباحث الشخصية .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Curriculum of craftwork competencies Introduction to the development of technical technician training programs in Industrial secondary schools in Egypt

المؤلف [English]

  • wael saied
Professor of Curricula and Methods of Teaching Technical Education (Industrial) Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

            Today, the world is witnessing many variables at the local, regional and other levels at the global level, which requires providing an educational system capable of contributing to facing these changes and the accompanying challenges. One manifestation of those challenges is the reproduction of educational systems and programs from some foreign countries without awareness of the extent of their suitability to the nature of Egyptian society as well. Minor application of information technology, and poor link between education and its outputs.
            Most educators were the means to achieve these outcomes and develop them and link them to the requirements of the labor market, in light of monitoring reality and future aspirations - the curriculum - with the information, knowledge, skills, trends and values consistent with the characteristics of learners on the one hand, and the aspirations and goals of society on the other hand, armed with a philosophy Flexible educational institutions able to address these challenges; Hence, the process of updating and developing the curriculum was an urgent need, dictated by moral responsibility and the national interest, because it is aimed at the benefit of the most valuable thing owned by society, which is educated today and tomorrow.
Believing in the importance and role of the curriculum in preparing students for different academic stages in general, and students of technical education schools in a special person, and its role in improving their outcomes, the Services in Canada Curriculum Services Center issued a set of documents that all emphasized the importance of the curricula keeping pace with aspirations and future changes, and pursuing Its amazing developments in various fields of science, as it stressed the importance of monitoring and analyzing reality, including its successes and failures, and the extent of its impact in setting features for the future, and on the imperative of actual development and modernization of curricula and linking it to the requirements of the labor market.
            There have been many attempts in the recent period by the Ministry of Education and Technical Education in Egypt to develop curricula and programs for preparing the technical worker in technical education schools in accordance with literary competencies, but these attempts lack many of the educational foundations and rules that must be followed in developing curricula, due to inconsistencies Concepts and visions about what curricula are based on literal competencies, which the working paper will try to present in a scientific way, according to the researcher's personal point of view.

المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 763-790
  • تاريخ الاستلام: 12 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 30 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 02 يوليو 2020