احتياجات تطبيق بوابة المستقبل من وجهة نظر معلمي المرحلة الثانويّة في إدارة تعليم القنفذة واتجاهاتهم نحوها.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس العامة المشارک کلية التربية/ جامعة الملک خالد المملکة العربية السعودية

2 ماجستير المناهج وطرق التدريس العامة طالب دکتوراه بجامعة الملک خالد. المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرّف احتياجات المعلمين والطلاب والبيئة التعليمية؛ لتطبيق بوابة المستقبل في المرحلة الثانوية، واتجاهات المعلمين نحو تطبيقها، والعلاقة بين احتياجات تطبيقها ومتغير سنوات الخدمة، وعلاقة اتجاهات المعلمين بمتغيري سنوات الخدمة والتخصص. واُستخدم المنهج الوصفيّ المسحيّ. وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمي مدارس المرحلة الثانوية المطبقة لبوابة المستقبل بإدارة تعليم القنفذة، والبالغ عددهم (274) معلمًا، واختيرت منهم عينة عشوائية بسيطة، بلغ عددها (168) معلمًا. واُسْتُخْدِمت الاستبانة لجمع البيانات. وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ احتياجات معلمي المرحلة الثانوية لتطبيق بوابة المستقبل في إدارة تعليم القنفذة کان (متوسطًا) وبلغ متوسطها (3.41)، وقد تراوحت الاحتياجات بين الاحتياج الضعيف والاحتياج الکبير بين المتوسطين (1.16) و(2.52). وکان احتياجات طلاب المرحلة الثانوية لتطبيق برنامج بوابة المستقبل (2.79) في مستوى احتياج (متوسط)، بانحراف معياري (0.89) وتراوحت متوسطاتها بين2.28) ) إلى أقل من ((3.34. وکانت احتياجات البيئة التعليمية لتطبيق بوابة المستقبل (متوسطًة)، بمعدل (2.78) ومدى (2.6-3.39). وأظهرت النتائج أنّ متوسط اتجاهات معلمي المرحلة الثانوية نحو تطبيق بوابة المستقبل بلغ (3.17) بانحراف معياري (0.74)؛ وهذا يعني أن معلمي المرحلة الثانوية يؤيدون التعلم الرقمي من خلال بوابة المستقبل بدرجة متوسطة. وقد قُبل الفرض الصفريّ: بعدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات احتياجات معلمي المرحلة الثانوية لتطبيق بوابة المستقبل في إدارة تعليم القنفذة ومتغير سنوات الخدمة. کما قبل الفرض الصفري بعدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط اتجاهات معلمي المرحلة الثانوية نحو تطبيق بوابة المستقبل ومتغير سنوات الخدمة. وقبل الفرض الصفري بعدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط اتجاهات معلمي المرحلة الثانوية نحو تطبيق بوابة المستقبل ومتغير التخصص.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

school teachers at Al-Qunfudah Department of Education and their attitudes towards it.

المؤلفون [English]

  • mohamed safran 1
  • salom alhasan 2
1 Associate Professor of Curriculum and General Teaching Methods College of Education / King Khalid University Kingdom of Saudi Arabia
2 Master of Curricula and General Teaching Methods, PhD student, King Khalid University. Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the needs of teachers and students and the learning environment for applying the Future Gate in General Secondary Education, and teachers' attitudes towards its application, the relationship between the needs of its application and the variable of service years, and  the relationship between teachers' attitudes and both variables of service years and specialization. The survey descriptive approach was used. The study population consisted of all secondary school teachers applied the Future Gate at Al-Qunfudah Department of Education, and they numbered (274) teachers, and a simple random sample was chosen from  them, numbering (168) teachers. The questionnaire was used to collect data. The results of the study showed  that  the needs of secondary school  teachers to apply the Future Gate at Al-Qunfudah Department of Education was (medium) and  averaged (3.41), and the need ranged between weak and extreme between means (1.16) and (2.52). The needs of General Secondary Education  Students to apply the Future Gate program were (2.79) with a standard deviation (0.89) in the level of need (medium), and  their means ranged between (2.28) to less than (3.34). The needs of  learning environment to apply of the Future Gate were (medium), at average of (2.78) and the extent of (2.6 - 3.39). The results also showed  that the average of  the attitudes of secondary school teachers towards the application of the Future Gate reached (3.17) with a standard  deviation (0.74); this means that secondary school teachers moderately support digital  learning  through  the Future Gate. Null hypothesis was accepted that confirmed that there was no statistically significant relationship at the significance level (0.05) between the averages of secondary school teachers' needs for the application of the Future Gate at Al-Qunfudah Department of Education and the variable of service years. As well, Null hypothesis was accepted that confirmed that there was no statistically significant relationship at the significance  level (0.05) between the average attitudes of secondary school teachers towards the application of the Future Gate and the variable of years of service. Null hypothesis was accepted also that confirmed that there was no statistically significant relationship at the significance level (0.05) between the average of attitudes of secondary school teachers towards the application of the Future Gate and the variable of specialization.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : the needs for the application of the Future Gate
  • secondary school teachers
  • attitudes towards the Future Gate
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 1495-1529
  • تاريخ الاستلام: 12 يونيو 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 يونيو 2020
  • تاريخ القبول: 16 يوليو 2020