Using Task-Based Language Instruction (TBLI) to Improve Preparatory Stage Pupils' Communicative Grammar Performance

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Lecturer at the Faculty of SpecificEducation Zagazig University

2 Lecturer at the Faculty of Specific Education Zagazig University

المستخلص

The aim of the study was to improve preparatory stage pupils' communicative grammar performance using task-based language instruction. The study problem was the low scores of the first year preparatory stage pupils' communicative grammar performance obtained from the pre-research. The participants of this study consisted of (N=60). Pupils enrolled at the first year preparatory stage at Kafr-Saqr Preparatory School for Girls, Sharkia Governorate, Egypt, in the academic year (2018-2019). They were randomly divided into two groups: Experimental group (N=30), and control group (N=30), during the treatment period, first-group participants received task-based language instruction, while second-group participants received instruction through traditional method. Firstly, pupils were administered a pre-test, then a post-test was administered to evaluate whether the progress between pre and post-test results were meaningful or not. The analyzed results clearly demonstrated the significance contribution of Task-Based Language Instruction to the EFL first year preparatory stage pupils' communicative grammar performance. Hopefully, these findings would be beneficial to those studying and teaching English to L2 learners.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

استخدام التدریس اللغوی القائم علی المهام لتحسین الأداء النحوی التواصلی لدی تلامیذ المرحلة الاعدادیة

المؤلفون [English]

  • نادیة عبد الحلیم 1
  • منى عبد الله 2
1 مدرس بکلیة التربیة النوعیة جامعة الزقازیق
2 مدرس بکلیة التربیة النوعیة جامعة الزقازیق
المستخلص [English]

هدفت الدراسة الحالیة إلى تحسین الأداء النحوی التواصلی لدی تلامیذ المرحلة الاعدادیة باستخدام التدریس اللغوی القائم على المهام. وتتلخص مشکلة الدراسة فی تدنی مستوی أداء تلامیذ الصف الأول الاعدادی للنحو التواصلی والتی تم تحدیدها فی مرحلة ما قبل البحث. ولقد اشتملت عینة الدراسة  علی (60) طالبة بالصف الأول الإعدادی بمدرسة کفر صقر الإعدادیة للبنات بمحافظة الشرقیة ، مصر للعام الدراسی (2018-2019م)، و تم اختیارهم خلال فترة التجریب عشوائیاً وتقسیمهم الی مجموعتین: المجموعة التجریبیة (اشتملت 30 طالبة) ، والمجموعة الضابطة (اشتملت 30 طالبة) ، و درس طلاب المجموعة الأولى عن طریق التدریس اللغوی القائم على المهام ، بینما درس طلاب المجموعة الثانیة بواسطة الطریقة التقلیدیة .و قام التلامیذ أولاً بتطبیق اختبار قبلی ، ثم تم إجراء اختبار بعدی لتقییم ما إذا کان التقدم بین نتائج الاختبار القبلی والبعدی ذا مغزى أم لا؟.وقد أوضحت النتائج التی تم تحلیلها بوضوح الدور البارز للتدریس اللغوی القائم على المهام فی تحسین الأداء النحوی التواصلی لدی تلامیذ الصف الأول للمرحلة الإعدادیة. ونأمل أن تکون هذه النتائج مفیدة لأولئک الذین یعلمون ویدرسون لمتعلمی اللغة االانجلیزیة.

المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 37-78
  • تاريخ الاستلام: 19 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 09 يونيو 2020
  • تاريخ القبول: 30 يونيو 2020