دور التعليم عن بعد في حل اشکاليات وباء کورونا المستجد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية ووکيل کلية التربية النوعية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة جامعة جنوب الوادي- مصر

المستخلص

في ظل انتشار وباء کورونا المستجد في أرجاء العالم ککل؛ نحن في حاجه للبحث عن نمط من التعليم يمکنه التعايش مع معطيات وظروف هذا الوباء، سواء کان هذا النمط من التعليم مستجد أو قائم ومطبق بالفعل المهم هو توافقه مع هذا الوباء.
        ففقد ذکر تقرير لـ"اليونسکو" أن "انتشار الفيروس سجل رقمًا قياسيًّا للأطفال والشباب الذي انقطعوا عن الذهاب إلى المدرسة أو الجامعة. وحتى تاريخ 12 مارس، أعلن 61 بلدًا في أفريقيا وآسيا وأوروبا والشرق الأوسط وأمريکا الشمالية وأمريکا الجنوبية عن إغلاق المدارس والجامعات، أو قام بتنفيذ الإغلاق؛ إذ أغلق 39 بلدًا المدارس في جميع أنحائه، مما أثر على أکثر من 421.4 مليون طفل وشاب، کما قام 14 بلدًا إضافيًّا بإغلاق المدارس في بعض المناطق لمنع انتشار الفيروس أو لاحتوائه. وإذا ما لجأت هذه البلدان إلى إغلاق المدارس والجامعات على الصعيد الوطني، فسيضطرب تعليم أکثر من 500 مليون طفل وشاب آخرين                                              
       ومن ثم فإن استخدام نمط التعليم عن بعد يعتبر أحد الوسائل الناجحة في التعامل مع اشکاليات التعليم الناتجة عن جائحة کورونا، حيث هو عمليّة الفصل بين المتعلّم والمعلّم والکتاب في بيئة التعليم، ونقل البيئة التقليديّة للتعليم من جامعة أو مدرسة وغيره إلى بيئة متعددة ومنفصلة جغرافيّاً، وهو ظاهرة حديثة للتعليم تطورت مع التطور التکنولوجي المتسارع في العالم، والهدف منه إعطاء فرصة التعليم وتوفيرها لطلابٍ لا يستطيعون الحصول عليه في ظروفٍ تقليدية ودوامٍ شبه يومي.                                         .
ومن ثم يمکن أن تضح مشکلة ورقة العمل هذه :                                           
1-ما هو وباء کورونا المستجد؟
2- ما تأثير وباء کورونا المستجد علي التعليم؟
3- ما تعريف التعليم عن بعد؟ وما خصائصه؟
4- ما دور التعليم عن بعد في جل إشکاليات وباء کورونا المستجد؟

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of education yet in solving the problems of the new Corona virus

المؤلف [English]

  • mohamed mahmoud
Professor of Fundamentals of Education and Vice Dean of the Faculty of Specific Education for Affairs Community service and environmental development South Valley University - Egypt
المستخلص [English]

In light of the spread of the new Corona epidemic throughout the world as a whole; We need to search for a pattern of education that can coexist with the data and conditions of this epidemic, whether this type of education is new or existing and already applied. What is important is its compatibility with this epidemic.
 According to a UNESCO report, “The spread of the virus has set a record for children and young adults who have stopped going to school or university. As of March 12, 61 countries in Africa, Asia, Europe, the Middle East, North America, and South America have announced the closure of schools and universities, or have Implementing the closure, as 39 countries closed schools all over, affecting more than 421.4 million children and young adults, and an additional 14 countries closed schools in some areas to prevent the spread or contain the virus. If these countries resorted to closing schools and universities nationwide , The education of more than 500 million other children and young adults will be disturbed
Hence, the use of the distance learning style is considered one of the successful means in dealing with the problems of education resulting from the Corona pandemic, as it is the process of separating the learner, teacher and writers in the education environment, and transferring the traditional environment of education from a university or school and others to a multi-geographically separate environment, which is A modern phenomenon of education that has evolved with the rapid technological development in the world, and its aim is to give education an opportunity and provide it to students who cannot obtain it in traditional conditions and almost daily.
Then the problem with this worksheet can be illustrated:
1- What is the new Corona epidemic?
2- What is the impact of the new Corona epidemic on education?
3- What is the definition of distance education? What are its characteristics?
4- What is the role of distance education in the majority of the problems of the emerging Corona epidemic?

الكلمات الرئيسية [English]

  • distance education
  • emerging corona virus
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 1531-1543
  • تاريخ الاستلام: 01 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 28 مايو 2020