فاعلية استخدام نموذج زاهوريک في تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات توليد المعلومات والوعي بقضايا التنمية الاقتصادية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية استخدام نموذج زاهوريک في تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات توليد المعلومات والوعي بقضايا التنمية الاقتصادية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي ، وقد تکونت عينة الدراسة من (62) طالبًا من طلاب الصف الثاني الثانوي بجمهورية مصر العربية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة؛ وقد درست المجموعة التجريبية باستخدام نموذج زاهوريک، في حين درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، وتم استخدام المنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي لتحقيق أهداف الدراسة، التي تمثلت في: اختبار مهارات توليد المعلومات، ومقياس الوعي بقضايا التنمية الاقتصادية. وقد توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.05) في التطبيق البعدي لاختبار مهارات توليد المعلومات، ومقياس الوعي بقضايا التنمية الاقتصادية لصالح طلاب المجموعة التجريبية، کما أظهرت النتائج أن فاعلية نموذج زاهوريک کبيرة في تنمية مهارات توليد المعلومات، والوعي بقضايا التنمية الاقتصادية، وقد انتهت الدراسة بتقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات التي ترتبط بتوظيف نموذج زاهوريکفي بيئة التعلم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of using Zahorik Model in teaching geography for developing Generative Information skills and Awareness of the Economic Development Issues for the second year Secondary School Students

المؤلف [English]

  • mohamed ahmed
PhD in Curricula and Methods of Teaching Social Studies Ministry of Education and Technical Education
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the effectiveness of using Zahorik Model in teaching geography for developing Generative Information skills and Awareness of the Economic Development Issues for the second year Secondary School Students. The sample of the study consisted of (62) students at the second grade of the secondary stage in Egypt, they were divided into two groups; experimental and control. The experimental group studied using ZahorikModel while the control group studied using traditional method. The current study applied the experimental Approach with Quasi-experimental design to achieve the Study objectives, which represented in Generative Information skills test and a measure of Awareness of the Economic Development Issues. The results indicated that there were statistically significant differences at level (0.05) among the mean scores of the post-test of the Generative Information skills and the measure Awareness of the Economic Development Issues in favor of the experimental group. The finding also indicated that ZahorikModel has large effectiveness in enhancing the Generative Information skills test and the measure of Awareness of the Economic Development Issues. At last the study concluded by offering a group of recommendation and suggestions that related with utilizing ZahorikModel in the environment of learning.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Constructivism
  • Zahorik Model
  • Generative Information skills
  • Awareness of the Economic Development Issues
  • Geography
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 2015-2065
  • تاريخ الاستلام: 04 يوليو 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 يوليو 2020
  • تاريخ القبول: 12 أغسطس 2020