القيادة الأخلاقية في الإدارات التعليمية.. دراسة حالة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ ورئيس شعبة بحوث التخطيط التربوي بالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية مدير الأکاديمية المهنية للمعلمين السابق

المستخلص

يتوقف نجاح أية منظمة على قيادتها، فهي الموجه لسلوک المرؤوسين، وتتطلب القيادة الناجحة مراعاة البعد الأخلاقي إلى جانب الأبعاد الفنية والإدارية. ونحن بحاجة لقادة أخلاقيين حيث يتوقف مستقبل المجتمع على مثل هؤلاء القادة الذين يستطيعون ممارسة قيادة قوية تتضمن خدمة الآخرين. وتهدف الدراسة الحالية رصد واقع ممارسة القيادات الوسطى بالإدارات التعليمية للقيادة الأخلاقية بأبعادها الستة، لما لها من أهمية کبرى تنعکس على أداء الکادر الإداري بتلک الإدارات التعليمية، وتأثير ذلک بالتبعية على القيادات التنفيذية بالمدارس التابعة لهذه الإدارات. وقد توصلت الدراسة إلى تحقق الإدارة الأخلاقية في الإدارات التعليمية في أربعة أبعاد بدرجة متوسطة، وفي بعد وضوح الدور بدرجة أعلى من المتوسط، ولا تتحقق في بعد واحد هو بعد العدالة.
وقد أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بممارسة مديري الإدارات التعليمية للقيادة الأخلاقية بجميع أبعادها، وتشجيع العاملين على ممارسة السلوکيات الأخلاقية وتجنب السلوکيات غير الأخلاقية، مع ضرورة وجود دليل إجرائي يوضح ممارسات القيادة الأخلاقية لنشر ثقافتها بين المديرين، ووضع معايير موضوعية ومحددة لاختيار القيادات التعليمية والتربوية على کافة المستويات الإدارية يکون المکون الأخلاقي من ضمنها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the practice of ethical leadership among the directors of educational departments

المؤلف [English]

  • SALAH GHONEIM
Professor and Head of the Educational Planning Division The Center for Educational Research and Development Former Director of the Teachers' Professional Academy
المستخلص [English]

The success of any organization depends on its leadership, since it directs the behavior of the followers. Successful leadership requires considering the ethical dimension, in addition to the technical and administrative ones. We need moral leaders, as the future of society depends on such leaders who can exercise strong leadership that includes serving others. The present study aims to monitor the reality of the middle leaders in the educational departments of moral leadership in its six dimensions, because of its great importance reflected in the performance of the administrative staff in those departments. Also, need to determine the impact of this on the executive leaders in the schools affiliated with these departments. The study found that, ethical leadership has been achieved in educational departments in four dimensions with an average degree, and in the role clarity dimension is higher than the average, and it is not achieved in one dimension, which is justice.
The study recommends that to give attention to the practice of ethical leadership among the directors of educational departments. Encourage employees to practice ethical behaviors and avoid immoral behaviors. The need for setting a procedural guide to clarify ethical leadership practices, and spread it among directors. Moreover, to set objectives and specific criteria for selecting educational leaders at all administrative levels for which the ethical component is an essential one.

المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 2193-2229
  • تاريخ الاستلام: 18 يونيو 2020
  • تاريخ المراجعة: 01 يوليو 2020
  • تاريخ القبول: 15 يوليو 2020