تصور مقترح لبرنامج تدريبي رقمي في تنمية الوعي ببعض قضايا المواطنة العالمية لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر

2 أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية فرع البنات بالقاهرة جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى وضع تصور مقترح لبناء برنامج تدريبي رقمي، والکشف عن أثره في تنمية الوعي ببعض قضايا المواطنة العالمية لدى طلاب الجامعة، واستخدم المنهج الوصفي، الذي يعبر عن تحليل وتشخيص الظاهرة والکشف عن جوانبها، وکذلک المنهج شبه التجريبي بهدف التعرف على فاعلية مادة المعالجة التجريبية على المتغيرات الأساسية والکشف عن الفروق بالنسبة للمتغيرات التصنيفية، وتمثلت عينة البحث في عدد من الطلاب الذين قاموا باستکمال أدوات البحث والتي تمثلت في اختبار معرفي مرتبط بالقضايا العالمية واختبار الوعي بها من خلال وسائل التواصل الاجتماعي، والمنصات التعليمية والمنتديات التعليمية، وأبرز نتائج البحث تمثلت في: التوصل إلى صورة البرنامج التدريبي الرقمي المقترح، وتعرف فاعليته في تنمية الجانب المعرفي المرتبط بقضايا المواطنة العالمية (السلام العالمي، والتنوع الثقافي، والحرية، والعدل والمساواة، والتنمية المستدامة)، وکذلک في تنمية الوعي بها، والعلاقة الارتباطية الموجبة بين تنمية الجانب المعرفي والوعي، وأن متغير الفرقة الدراسية والکلية لم يدخلا کمؤثر بالبحث الحالي، وأوصى البحث بضرورة تعريف الطلاب بالمنظمات الدولية وطبيعتها وأدوراها، من خلال ندوات تثقيفية مستمرة، مع الاهتمام بالشؤون الدولية، وأهمية التأکيد على إبراز دور القيم الإنسانية في تحقيق السلام الدولي، من خلال برامج مقصودة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Perspective of a Digital Training Program for Developing Awareness of some Global Citizenship Issues among University Students

المؤلفون [English]

  • esam sayed 1
  • maha abdelkader 2
1 Professor of Curriculum and Instruction Boys College of Education in Cairo Al Azhar university
2 Assistant Professor of Pedagogy Faculty of Education, Cairo Girls Branch, Al-Azhar University
المستخلص [English]

The current research aimed at developing a proposed perspective for constructing a digital training program and revealing its impact on developing awareness of some global citizenship issues among university students. The research made use of the descriptive method which analyze and diagnose the target phenomenon and verify its diverse aspects, as well as the quasi-experimental method in order to identify the effectiveness of the experimental treatment material in the study main variables and identify the differences among the classificatory variables. The research sample included a number of students who completed the study instruments namely, an achievement and an awareness test of some global issues via social networking sites, educational platforms and educational forums. The results of the study overviewed the form of the proposed digital training program, and verified its effectiveness in developing the cognitive dimension and awareness of some global citizenship issues namely, global peace, cultural diversity, freedom, justice and equality and sustainable development. The results of the study revealed that there is a positive correlation between the development of the cognitive dimension and awareness. Furthermore, it was delineated that the variables of academic and faculty do not impact the results attained. The research recommended familiarizing students with the international organizations, their nature and roles through continuous educational seminars and paying the due attention to the international affairs. The study recommended emphasizing the role of human values in achieving international peace, through intentional programs.

الكلمات الرئيسية [English]

  • digital program
  • awareness
  • global citizenship
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 2349-2420
  • تاريخ الاستلام: 15 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 15 أغسطس 2020