فاعلية استخدام نموذج الفورمات (4MAT) في تنمية مهارات التفکير التأملي والتحصيل في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة العريش

المستخلص

     هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام نموذج الفورمات (4MAT) في تنمية مهارات التفکير التأملي والتحصيل في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي في إجراءاته التجريبية، کما اعتمد على التصميم التجريبي ذي المجموعتين (التجريبية، والضابطة) ذي القياسين (القبلي، والبعدي)، وتم تطبيق البحث على مجموعة من تلاميذ الصف الثالث الابتدائي بلغ عددهم (81) تلميذًا، مقسمة إلى (41) تلميذًا مجموعة تجريبية و(40) تلميذًا مجموعة ضابطة، وقدم البحث عددًا من المواد والأدوات تمثلت في قائمة مهارات التفکير التأملي في الرياضيات اللازمة لتلاميذ المرحلة الابتدائية، وکتاب التلميذ في وحدة (الهندسة) المقررة على تلاميذ الصف الثالث الابتدائي بالفصل الدراسي الأول مُعاد صياغتها وفقًا لنموذج الفورمات (4MAT)، ودليل المعلم لتدريس وحدة (الهندسة) باستخدام نموذج الفورمات (4MAT)، واختبار مهارات التفکير التأملي في الرياضيات، واختبار التحصيل في الرياضيات، وأشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية في کل من التفکير التأملي في الرياضيات بمهاراته (التأمل والملاحظة، الکشف عن المغالطات، الوصول إلى استنتاجات، إعطاء تفسيرات مقنعة، ووضع حلول مقترحة)، وفي التحصيل في الرياضيات بمستوياته (التذکر، الفهم، والتطبيق) وذلک في التطبيق البعدي لکل من اختبار مهارات التفکير التأملي في الرياضيات واختبار التحصيل في الرياضيات، وقدم البحث عددًا من التوصيات منها أهمية تضمين مناهج الرياضيات بالمرحلة الابتدائية بأنشطة وتدريبات تتيح الفرصة للتلاميذ لممارسة مهارات التفکير التأملي، وتدريب معلمي الرياضيات على استخدام نموذج الفورمات (4MAT) في التدريس، وتوعيتهم بأهمية مهارات التفکير التأملي وتشجيعهم على تنميته لدى تلاميذهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Using (4MAT) Model in Developing Reflective Thinking Skills and Achievement in Mathematics for Primary Stage Pupils

المؤلف [English]

  • mohmaed tolba
Teacher of curricula and methods of teaching mathematics College of Education - University of Arish
المستخلص [English]

     The research aimed to identify the effectiveness of using (4MAT) model in developing reflective thinking skills and achievement in Mathematics for primary Stage students, The research used the quasi experimental approach in its experimental procedures. It also used the two groups (experimental, control) experimental design with two measurements (pre and post). The research was applied to a group of (81) primary third grade pupils, divided into (41) pupils as an experimental group and (40) pupils as a control group.The research presented a number of research materials and tools represented as A list of necessary reflective thinking skills in mathematics for primary stage pupils, A pupil's book in the unit (engineering), for the third-grade primary stage pupils in the first semester. This unit has been rewritten to include the (4MAT) model, A teacher's guide to teaching the (geometry) unit using the (4MAT) model, Mathematics reflective thinking skills test, and mathematics achievement test, Research results show the presence of statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of the pupils of the experimental and controlling groups in favor of the experimental group in Reflective thinking in mathematics with its skills (meditation and observation, the detection of fallacies, access to integrity, giving convincing explanations, and generating Suggested solutions) and Achievement in Mathematics at levels (remembering, understanding, and applying), represented in the post -application for both the reflective thinking test in mathematics and the achievement test in mathematics, Research made a number of recommendations such as The importance of including mathematics curricula in the Primary Stage presented with activities and exercises that provide the opportunity for students to practice reflective thinking skills, Training mathematics teachers to use the (4MAT) model in teaching. Making mathematics teachers aware of the importance of reflective thinking skills and Encouraging them to develop the reflective thinking skills for their students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • (4MAT) Model - Reflective thinking skills
  • Achievement
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 2421-2492
  • تاريخ الاستلام: 19 يونيو 2020
  • تاريخ المراجعة: 30 يونيو 2020
  • تاريخ القبول: 19 يوليو 2020