دليل إرشادي مقترح لتطبيق نمط الإشراف الوقائي في بعض عمليات إدارة الصف: دراسة ميدانية في المدارس الابتدائية بمحافظة الإسکندرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإدارة التربوية وسياسات التعليم المساعد کلية التربية - جامعة الإسکندرية

المستخلص

تعددت أنماط الإشراف التربوي الحديثنتيجة التطورات التي طرأت على مفهوم الإشراف التربوي، ويعد نمط الإشراف الوقائي أحد الأنماط الحديثة في الإشراف التربوي التي ترکز على المعلم المبتدئ، حيث يساعد المشرف المعلم في منع حدوث السلوکيات غير المرغوب فيها من الطلاب، ويحدد السياق الذي من المحتملأن يحدث فيه هذا السلوک، ثم يقدم بدائل وتعزيزات للسلوکيات المتوقعة. وقد ربطت عديد من الدراسات بين الإشراف التربوي وإدارة الصف؛لذا کان من أبرز أهداف البحث الحالي معرفة مستوى الممارسات الوقائية التي يتبعها الموجه الفني في بعض عمليات إدارة الصف من وجهة نظر المعلمين حديثي التعيين في المدارس الابتدائية بمحافظة الإسکندرية، واتبع البحث المنهج الوصفي المسحي، وتم استخدام الاستبانة کأداة لجمع البيانات، حيث بلغت عينة البحث(315) معلم/معلمة، وکان من أهم نتائج البحث أنتقدير عينة البحث للممارسات الوقائية التي يتبعها الموجه الفني في بعض عمليات إدارة الصف جاء بدرجة (متوسطة) بمتوسط وزني مقداره (3.2)، ولا توجد فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات عينة البحث في مستوى الممارسات الوقائية التي يتبعها الموجه الفني في بعض عمليات إدارة الصف تبعًا لمتغير المؤهل العلمي للمعلم، بينما وُجدت فروق دالة إحصائيًّا تُعزى لمتغيرات (التخصص، والإدارة التعليمية، وعدد الدورات التدريبية الحاصل عليها المعلم في إدارة الصف)، وتم اقتراح دليل إرشادي هدف إلىنشر المعلومات وتبادلها حول آليات تطبيق الإشراف الوقائي في بعض عمليات إدارة الصف.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Proposed Guide for Applying the Preventive Supervision Style in some Classroom Management Processes: A Field Study in Primary Schools in Alexandria Governorate

المؤلف [English]

  • alsayeda saad
Professor of Educational Administration and Assistant Education Policy Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

As a result of developments in the concept of educational supervision, there are many styles of modern educational supervision; one of the modern styles of educational supervision that focuses on the novice teacher is the preventive supervision style. The supervisor helps the teacher to prevent undesired behaviors from students, identifies the context in which that behavior is likely to occur, and then provides alternatives and reinforcements for the expected behaviors. Several studies have linked educational supervision and classroom management, so it was one of the most prominent goals of the current research is to know the level of preventive practices that the technical director follows in some classroom management processes from the viewpoint of newly appointed teachers in primary schools in Alexandria Governorate, and the research followed the descriptive survey method, and the questionnaire was used as a tool to collect data, the research sample reached (315) teachers. The research reached a set of results, the most important of which are: the estimation of the research sample for the preventive practices followed by the technical director in some classroom management processes came with a degree (medium) with a weighted average of (3.2), and there are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the averages of the research sample in the level of preventive practices that the technical director followed in some classroom management processes according to the variable of the teacher’s academic qualification, while statistically significant differences were attributed to the variables of specialization, educational administration, and the number of training courses obtained by the teacher in classroom management. A guide has been proposed; it aimed at disseminating and exchanging information about procedures and mechanisms for applying preventive supervision in some classroom management processes.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Proposed Guide
  • Educational Supervision
  • Preventive Supervision
  • Classroom Management
  • Novice Teacher
  • Primary School
  • Alexandria Governorate
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 2559-2703
  • تاريخ الاستلام: 01 يوليو 2020
  • تاريخ المراجعة: 16 يوليو 2020
  • تاريخ القبول: 31 يوليو 2020