أثر التعليم المقلوب المستند إلى نموذج TPACK على تنمية مهارات التعلم الذاتي والتفکير الناقد وتصورات طلاب کلية التربية تخصص "رياضيات" نحوه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية - جامعة الملک خالد المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى استقصاء أثر التعليم المقلوب المستند إلى نموذج TPACK على مهارات التعلم الذاتي والتفکير الناقد والتعرف على التصورات التي تشکلت لدى الطلاب من تأثير التعليم المقلوب. ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة عشوائية قوامها (64) طالباً تم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية عددها (32) طالباً دُرست باستخدام التعليم المقلوب، ومجموعة ضابطة عددها (32) طالباً دُرست بالطريقة التقليدية. کما تم إعداد أداتين: بطاقة ملاحظة لقياس مهارات التعلم الذاتي، واختبار لمهارات التفکير الناقد، وقد تم استخدام المنهج الکيفي من خلال إجراء المقابلات شبه المفتوحة (semi-structured interviews)مع (11) طالباً من المجموعة التجريبية وقد تم استخدم اختبار "ت"، لتحليل نتائج الدراسة. وقد أسفرت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعتين في کل من مهارات التعلم الذاتي والتفکير الناقد لصالح المجموعة التجريبية، وفي الجانب الکيفي أسفر تحليل البيانات إلى تصنيفها في خمس فئات رئيسه، وقد توصل الباحث إلى أن التعليم المقلوب المستند إلى TPACK مکن الطلاب من الاستقلال والاعتماد على الذات وکذلک زيادة المشارکة المعرفية والسلوکية والعمل الجماعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Flipped Learning Based on TPACK Model on Developing Self-learning Skills and Critical Thinking for College of education Students (math Major)and their Perceptions toward that

المؤلف [English]

  • mofreh oserey
Assistant Professor of Curricula and Methods of Teaching Mathematics College of Education - King Khalid University Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

            The Purpose of this study was to investigate the effects of flipped learning based on TPACK on developing self-learning skills, critical thinking and discovering students’ perceptions formed by the impact of flipped learning. The study sample consisted of 64 students representing the students registered in the course. The sample was divided into two groups: an experimental group (32) student studied using flipped classroom, and a control group (32) student studied using the traditional way. The quantitative approach was used to achieve the first and second objectives of the study, and the qualitative approach was used to achieve the third objective. Data in the quantitative approach were collected through two tools: a note card to measure self-learning skills, and a test of critical thinking skills prepared according to the skills of the Watson-Glaser model. In the qualitative approach, data were collected through Semi-structured interviews with 11 students from the experimental group. The results in the quantitative approach resulted in a statistically significant difference between the average scores of the individuals of the two groups in both self-learning skills and critical thinking in favor of the experimental group. In the qualitative approach, the analysis of the data resulted in its classification into five main categories, from which a number of subcategories emerged. By linking the data, the researcher concluded that flipped learning based on TPACK enabled students to become independent and self-reliant, as well as to increase knowledge and behavioral participation and teamwork.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Flipped Learning
  • TPACK
  • Self-learning
  • Critical Thinking
  • Students’ Perceptions
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 2703-2741
  • تاريخ الاستلام: 16 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 31 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 18 يونيو 2020