التميز التنظيمي کمدخل لتفعيل المشارکة التنظيمية في إدارة الجامعات الحکومية بمصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد الإدارة التربوية وسياسات التعليم بکلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

تکمن مشکلة الدراسة في وجود العديد من مظاهر القصور الإداري بالجامعات الحکومية بمصر، من بينها البيروقراطية الإدارية، ضعف تفويض السلطة، وجمود العلاقات التنظيمية، وضعف المشارکة في صنع واتخاذ القرار، واتباع أساليب تقليدية في الإدارة، مما يعد عائقاً أمام تحقيق تميزها على المستوى التنظيمي.
هدفت الدراسة إلى عرض إطار نظري حول التميز التنظيمي والمشارکة التنظيمية، وعرض وتحليل جهود جامعات ( رادفورد الأمريکية- أکسفورد البريطانية0 ملبورن الاسترالية) في مجال المشارکة التنظيمية، وتحليل الوضعية الراهنة لإدارة الجامعات الحکومية بمصر في مجال المشارکة التنظيمية، وعرض رؤية تحليلية ناقدة لواقع بنية الإدارة الجامعية على ضوء الإطار النظري وجهود بعض الجامعات الأجنبية، للتوصل إلى آليات مقترحة لتحقيق التميز التنظيمي في إدارة الجامعات الحکومية کمدخل لتفعيل المشارکة التنظيمية بإدارتها.
وتحقيقاً لأهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي مطبقاً على خطوات السير فيها، کما تم بناء وتحکيم استطلاع لرأي الخبراء؛ للوقوف على درجة أهمية الآليات المقترحة من وجهة نظرهم، والتي تعد نتائج للدراسة الحالية، وقد تم التوصل إليها من خلال الإطار النظري للدراسة، وتحليل أهم جهود بعض الجامعات الأجنبية، ووصف وتحليل الوضعية الراهنة الجامعية بالجامعات الحکومية في مصر، ويمکن تضمين هذه الآليات کنتائج للدراسة استناداً إلى أراء الخبراء.
توصلت الدراسة إلى آليات مقترحة لتحقيق التميز التنظيمي کمدخل لتفعيل المشارکة التنظيمية، واسفرت عن ارتباط قوي بين متغيريها قيمته (79,0) دالاً عند مستوى (0.1)، وتضمنت الآليات المقترحة بعدين أولهما: التوجه القيادي، وتضمن التوجه نحو ( التمکين- الإدارة الإلکترونية- القيادة الاستراتيجية- إدارة الجودة- إعادة الهيکلة ) لتحقيق التميز التنظيمي، وثانيهما: الاستراتيجيات القيادية: ( مشارکة المعلومات- الاتصال الإداري- التشاور الإداري- التعاون الإداري- التمکين الإداري) وذلک لتفعيل المشارکة التنظيمية في إدارة الجامعات الحکومية بمصر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Organizational Excellence as an Entry for Activation of Organizational Participation in the Management of Governmental Universities in Egypt

المؤلف [English]

  • mona osman
Assistant Professor of Educational Administration And education policies at the Faculty of Education - Fayoum University
المستخلص [English]

The problem of this study lies in the presence of several manifestations of mismanagement of Governmental universities in Egypt. Mismanagement forms are exemplified in management bureaucracy, weak limited authority, inactive organizational relationships, and weak participation in decision-taking and decision-making, and following traditional techniques of management.  All these, therefore, hinder universities to make any progress in achieving management excellence on any organizational level.
Objectives This Study:
 This study aims at presenting a theoretical framework for organizational excellence and organizational participation, and also University efforts of Harvard, Oxford, and Melbourne universities in the field of organizational participation. Furthermore, It provides a theoretical analysis of the status quo of the management of Governmental universities in Egypt regarding organizational participation. Additionally, this study presents a critical and analytical vision for the status quo of the structure of university management in light with the theoretical framework and the efforts of some universities in other countries. This is to determine mechanisms proposed to achieve organizational excellence in the management of governmental universities as an entry for activating organizational participation in their management.
To achieve the objectives of this study, the descriptive methodology has been used and applied in all the procedures implemented. A questionnaire was done to take the opinions of experts to identify the importance of the mechanisms in the questionnaire according to their viewpoints.  Such mechanisms are considered to be the results of this study and they have been achieved by the theoretical framework of this study, analyzing the status quo of the management of governmental universities in Egypt. Such mechanisms can be included as results of this study being based on the viewpoints of the experts.
This study has resulted in the mechanisms proposed to achieve organizational excellence as an entry of organizational participation. There is a strong correlation between the two variables (0.79) indicating the level (0.1).,  The mechanisms proposed included two dimensions:  leadership orientation and leadership strategies. Firstly leadership orientation: it includes being oriented to empowerment, computer, electronic management, Strategic leadership, quality management, restructuring. This aims to achieve organizational excellence. Secondly, leadership strategies: it includes information sharing, managerial communication, managerial consultation, managerial cooperation, and managerial empowerment. This fosters organizational participation in the management of governmental universities in Egypt.

المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 2743-2849
  • تاريخ الاستلام: 02 يوليو 2020
  • تاريخ المراجعة: 16 يوليو 2020
  • تاريخ القبول: 11 أغسطس 2020