Using Six Hats' Strategy To Enhance Supervisory Skills Of Efl Mentors And Their Intellectual Flexibility

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Associate professor at the Faculty of Education Curriculum & Instruction Dept. Beni Suef University

المستخلص

          The main aim of the current study was to investigate the effect of the six hats' strategy on enhancing supervisory skills of English mentors and their intellectual flexibility. The study was conducted in Beni Suef educational district. Twenty- five EFL mentors at the preparatory stage acting on as one study group were trained on supervisory skills using six hats' strategy. The study instruments represent in a situational test for the supervisory skills in addition to a scale for measuring the intellectual flexibility . Sessions based on six hats' strategy were used as the material of the study. Statistical analysis of the data revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the study group students in pre - post administrations in the supervisory skills' situational test as well as in the intellectual flexibility scale in favor of the post administration. The magnitude effect was big; thereby proving the effect of the six hats' strategy.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

أثر استخدام استراتیجیة القبعات الست فی تنمیة بعض مهارات الاشراف والمرونة الفکریة لموجهی اللغة الإنجلیزیة.

المؤلف [English]

  • هبه محمد
استاذ مشارک بکلیة التربیة قسم المناهج وطرق التدریس. جامعة بنی سویف
المستخلص [English]

            هدفت الدراسة البحثیة الحالیة الی محاولة إثبات أثر استخدام استراتیجیة القبعات الست فی تنمیة بعض مهارات الاشراف والمرونة الفکریة لموجهی اللغة الإنجلیزیة. تمثلت عینه الدراسة فی خمس وعشرین موجها للغة الإنجلیزیة بالمرحلة الإعدادیة، واستخدمت الباحثة نظام المجموعة الواحدة.  تمثلت أدوات  الدراسة فی اختبار مواقف لقیاس المهارات الإشرافیه ومقیاس للمرونة الفکریة. أثبت التحلیل الإحصائی وجود فروق بین النتائج القبلی والبعدی لعینه الدراسة سواء فی اختبار المواقف الخاص بالإشراف او مقیاس المرونة الفکریة , کان حجم الاثر کبیر مما أثبت فاعلیه الاستراتیجیة المستخدمة.

الكلمات الرئيسية [English]

  • استراتيجية القبعات الست
  • مهارات الاشراف
  • المرونة الفکرية
المجلد 77، العدد 77 - الرقم المسلسل للعدد 77
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
سبتمبر 2020
الصفحة 157-187
  • تاريخ الاستلام: 02 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 12 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 20 أغسطس 2020