اليقظة العقلية وعلاقتها بالنهوض الأکاديمي لدى طلاب الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم علم النفس التربوي-کلية التربية - جامعة بني سويف

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على العلاقة بين اليقظة العقلية والنهوض الأکاديمي لدى طلاب الجامعة، التعرف على مستوى کل من اليقظة العقلية ومستوى النهوض الأکاديمي لدى طلاب الجامعة، التعرف على الفروق في کل من اليقظة العقلية والنهوض الأکاديمي لدى طلاب الجامعة في ضوء متغيرات النوع (ذکر – أنثي) والتخصص (علمي – أدبي)، والفرقة الدراسية (أولى – ثانية - ثالثة – رابعة)، والتعرف على مدى إسهام اليقظة العقلية في التنبؤ بالنهوض الأکاديمي لدى طلاب الجامعة، وتکونت عينة البحث الأساسية من (836) طالباً وطالبة من طلاب کلية التربية جامعة بني سويف، واستخدام البحث المنهج الوصفي الإرتباطي، لدراسة العلاقة بين متغيري البحث ببعضهما (اليقظة العقلية – النهوض الأکاديمي)، ودراسة علاقة کل متغير في ضوء المتغيرات الديموجرافية (النوع – التخصص – الفرقة الدراسية)، واشتملت أدوات البحث على مقياس اليقظة العقلية (إعداد: الباحث)، ومقياس النهوض الأکاديمي (إعداد: الباحث)، وتوصلت نتائج البحث إلى أن کل مستوى اليقظة العقلية والنهوض الأکاديمي مرتفع لدى عينة البحث، عدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى اليقظة العقلية ومستوى النهوض الأکاديمي تعزي لمتغير النوع (ذکور، إناث)، ومتغير التخصص (علمي، أدبي)، ومتغير الفرقة الدراسية (أولى، ثانية، ثالثة، رابعة)، وجود علاقة إرتباطية موجية بين اليقظة العقلية والنهوض الأکاديمي، وأن اليقظة العقلية تسهم بشکل متوسط في التنبؤ بالنهوض الأکاديمي لدى عينة البحث، حيث أن اليقظة العقلية تفسر نسبة (47%) من التباين الحاصل في النهوض الأکاديمي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mindfulness and its relationship to the of Academic Buoyancy of university students

المؤلف [English]

  • ahmed bahnasawy
Assistant Professor, Department of Educational Psychology, College of Education, Beni Suef University
المستخلص [English]

            The aim of the research is to identify the relationship betweenMindfulness and academic advancement among university students, to identify the level of Mindfulness and the level of AcademicBuoyancy among university students, to identify the differences in both Mindfulness and AcademicBuoyancyamong university students in the light of gender variables (male - female) ) And specialization (scientific - literary), and the study group (first - second - third - fourth), and identify the extent of the contribution of Mindfulness in predicting the AcademicBuoyancy of university students, and the basic research sample consisted of (836) male and female students from the College of Education University of Beni Suef, use the descriptive method search Relational, to study the relationship between the two research variables (Mindfulness AcademicBuoyancy), and the relationship of each variable in the light of demographic variables (gender - specialization - school band), and the research tools included a Mindfulness scale (prepared by: the researcher), and the AcademicBuoyancy scale ( Prepared by the researcher), and the results of the research found that each level of Mindfulness and AcademicBuoyancy is high among the research sample, there are no statistically significant differences in the level of Mindfulness and the level of AcademicBuoyancy attributed to the type variable (male, female), and the specialty variable (scientific, literary), And the variable of the school band (first, second, third) , Fourth), having a correlation wavelike between Mindfulness and AcademicBuoyancy, and Mindfulness contribute average in predicting the AcademicBuoyancy of the research sample, As Mindfulness explains (47%) of the variance that occurs in AcademicBuoyancy.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Mindfulness
  • the Academic Buoyancy
  • University students
المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 11-74
  • تاريخ الاستلام: 04 يونيو 2020
  • تاريخ المراجعة: 26 يونيو 2020
  • تاريخ القبول: 19 يوليو 2020