تعزيز ثقافة ريادة الاعمال في مؤسسات التعليم العالي المصرية: دراسة مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المدير التنفيذي لمرکز التطوير الوظيفي وريادة الأعمال بجامعة الإسکندرية أستاذ التدريب بکلية التربية الرياضية -بنين جامعة الإسکندرية

2 مدرس التربية المقارنة-کلية التربية جامعة الإسکندرية. مدرب معتمد لريادة الأعمال.

المستخلص

  أدرکت الحکومات في جميع أنحاء العالم أهمية التعليم الريادي، وعلى جميع المستويات ظهرت حملة لتعزيز المشروعات من خلال تدريس ريادة الأعمال.
   صارت النظم الإيکولوجية الريادية مجالًا بحثيًا نشطًا، وحظيت باهتمام متزايد ومناقشات سياسية معاصرة حول العالم، وبرغم هذه الواجهة الواضحة بين الثقافة وريادة الأعمال، إلا أن الجهود البحثية الموجهة نحوهما محدودة، لذا فنحن بحاجة إلى تقديم تفسيرات أعمق لبحوث ثقافة ريادة الأعمال، وهناک عديد من الدعواتفي هذا الصدد، وربما الأکثر إلحاحًا البحث في تحديد مدى التوجّه الثقافي لأصحاب المشروعات الفردية، وميلهم نحو ريادة الأعمال.
    وتبحث الدراسة الحالية کيفية تعزيز ثقافة ريادة الأعمال في مؤسسات التعليم العالي المصرية، حيث تُعَدّ لبِنة في الأدبيات حول النظم الإيکولوجية لريادة الأعمال، خاصة المتعلقة بالثقافة الريادية، کما تهدف إلى تعرّف النهوج التعليمية في ريادة الأعمال، وتطويرها، والتي يمکن أن توفر هياکل تحليلية لتحسين دور ريادة الأعمال في التعليم العالي، وکيفية الإفادة منها في التعليم العالي المصري، مستعينة في ذلک بتصميم إطار مقترح للعناصر الرئيسة في ثقافة ريادة الأعمال، وسلطت الدراسة الضوء على أبرز الممارسات الحالية في تعزيز ثقافة ريادة الأعمال، من خلال دراسة الجهود المبذولة لنشر ثقافة ريادة الأعمال في حالتي الدراسة؛ الأکاديمية العربية للعلوم والنقل والتکنولوجيا، وجامعة الإسکندرية.
          استخدمت الدراسة إطارًا منهجيًا مقارنًا مقترحًا مکونًا من الدمج بين أبعاد الطريقة المقارنةComparative Education ،والمتمثلة في:(الوصف،التحليل الثقافي،والمقارنة التفسيرية،والتنبؤ) ، وبنود تقييم النظم البيئية لريادة الأعمال في الجامعات [1] (U-BEEs) ،وبصفة خاصة على إحدى جوانبه والمتعلق بالثقافة الريادية .يتم تطبيق عناصر (U-BEE) لتجسيد أوجه التشابه والاختلاف في العملية التي تتطور بها تعليم ريادة الأعمال في حالتي  الدراسة ؛(مرکزي ريادة الأعمال لجامعة الاسکندرية،وللأکاديمية العربية للعلوم والتکنولوجيا والنقل البحري).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

foster a culture of entrepreneurship in Egyptian higher education institutions

المؤلفون [English]

  • mohamed belal 1
  • hanan abdelrahim 2
1 Executive Director of the Career Development and Entrepreneurship Center at Alexandria University Professor of Training, Faculty of Physical Education - Boys, Alexandria University
2 Lecturer of Comparative Education - Faculty of Education, Alexandria University. Certified Entrepreneurship Trainer.
المستخلص [English]

            Governments around the world have recognized the importance of entrepreneurship education; and at all levels a campaign has emerged to promote projects through entrepreneurship education.
       Entrepreneurial ecosystems have become an active area of ​​research, and have received increasing attention and contemporary political discussions around the world. Despite this clear interface between culture and entrepreneurship, the research efforts directed towards them are limited, so we need to provide deeper interpretations of entrepreneurial culture research, and there are many calls In this regard, perhaps the most urgent research is to determine the extent of the cultural orientation of individual entrepreneurs, and their tendency towards entrepreneurship.
      The current study examines how to foster a culture of entrepreneurship in Egyptian higher education institutions, as it is a building block in the literature on the ecosystems of entrepreneurship, especially related to entrepreneurial culture, as it aims to identify and develop educational approaches to entrepreneurship, which can provide analytical structures to improve the role of Entrepreneurship in higher education, and how to benefit from it in the Egyptian higher education, with the help of designing a proposed framework for the main elements in the culture of entrepreneurship. The study highlighted the most prominent current practices in promoting the culture of entrepreneurship; by studying the efforts made To spread the culture of entrepreneurship in the two study cases: the Arab Academy for Science, Transport and Technology, and the University of Alexandria.  
     The study relied on the use of a comparative methodological framework consisting of combining  the comparative education research method and proceeds in four steps (i.e. description, interpretation, juxtaposition, and comparison). and assessment items for university-based entrepreneurship ecosystems (U-BEEs) , Especially on one of its aspects related to entrepreneurial culture.The U-BEE items are applied to exemplify the similarities and differences of the process by which entrepreneurship education developed in two institutions in the two study cases; (the two centers of entrepreneurship for the University of Alexandria, and the Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport).
 

المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 247-341
  • تاريخ الاستلام: 02 يوليو 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 يوليو 2020
  • تاريخ القبول: 10 أغسطس 2020