معوقات البحث التربوي من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بکلية التربية جامعة دمياط في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية التربية – جامعة دمياط

المستخلص

     استهدفت الدراسة تحديد أهم المعوقات الأکاديمية، والإشرافية، والإدارية، والشخصية والاجتماعية  التي تواجه طلاب الماجيستير والدکتوراه في کلية التربية جامعة دمياط في العام الجامعي 2019/2020م، والتي تعوق تقدمهم في مهامهم البحثية، وذلک في ضوء بعض المتغيرات (برامج الدراسات العليا – الجنس – القسم  التربوي).
       وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي کمنهج للدراسة،  وتم تطبيق أداة الدراسة على عينة عشوائية من مجتمع الدراسة قوامها (148) طالباً وطالبة من طلاب الماجستير والدکتوراه بالدراسات العليا بالکلية. 
     وقد توصلت الدراسة إلى وجود  عديد من المعوقات التي تواجه طلاب الماجستير والدکتوراه بالکلية، من أهمها: صعوبة التطبيق الميداني للبحوث التربوية على نطاق جغرافي واسع، انشغال المشرف بأعمال إدارية و أعباء تدريسية داخل الجامعة، ارتفاع رسوم الدراسات العليا بالکلية، ارتفاع کلفة شراء وترجمة البحوث الأجنبية المتعلقة بموضوع البحث.
       کما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة حول المعوقات الإشرافية تعزى لمتغير برامج الدراسات العليا لصالح طلاب الماجستير، و وجود فروق ذات دلالة إحصائية للمعوقات الإشرافية والإدارية تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، کذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية للمعوقات الإشرافية تعزى لمتغير القسم التربوي لصالح قسم علم النفس التربوي، وانتهت الدراسة باقتراح مجموعة من التوصيات للحد من هذه المعوقات.   

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Educational Research Obstacles From the Point of View of Postgraduate Students at the Faculty of Education, Damietta University in the Light of Certain Variables

المؤلف [English]

  • hosam morad
Teacher of pedagogy Faculty of Education - Damietta University
المستخلص [English]

The study aims to specify the most important academic, supervisory, administrative, personal and social obstacles facing masters and doctoral students in the Faculty of Education, Damietta University in the academic year 2019/2020, which hinder their progress in their research tasks, in light of some variables (Postgraduate programs - Sex - educational section).
The researcher used the descriptive approach as a research method. The study tool was applied to a random sample of the study population of (148) male and female master’s and doctoral students in postgraduate studies at the college.  
The study results reveals that there are many obstacles facing the faculty's master and doctoral students, the most important of which are the difficulty of field application of educational research on a wide geographical scale; the supervisor's preoccupation with administrative work and teaching burdens within the university; the high fees for postgraduate studies; and the high cost of purchasing and translating foreign research on the subject.
The study results also found statistically significant differences in supervisory obstacles attributable to variable postgraduate programs in favor of master's students, statistically significant differences in supervisory and administrative obstacles attributable to the gender variable in favor of females, and statistically significant differences for supervisory obstacles due to the variable of the educational section in favor of the Department of Educational Psychology. The study ended with proposing a set of recommendations to reduce these obstacles.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Obstacles
  • Educational Research
  • Graduate Studies
المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 493-553
  • تاريخ الاستلام: 24 يونيو 2020
  • تاريخ المراجعة: 18 يوليو 2020
  • تاريخ القبول: 31 أغسطس 2020