لماذا تحليل المحتوى؟؟

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية بنين بالقاهرة - جامعة الأزهر

المستخلص

يتباين محتوى المادة التعليمية من موضوع لآخر، وفق ما تشکله طبيعة ومفردات کل موضوع؛ لذا بات تحليل المحتوى التعليمي ضرورة لا مناص منها للمعلم؛ کي يتمکن من صياغة أهداف إجرائية يؤديها المتعلم وفق ما يمتلکه من مهارات ومعلومات، ويختار له المداخل أو الطرائق أو الأساليب أو الاستراتيجيات التدريسية التي تتناسب مع طبيعته وطبيعة کل من المحتوى التعليمي والبيئة الصفية؛ لذا بات نجاح المعلم في إعداد وصياغة سيناريو التخطيط مرهوناً بمدى تمکنه من مهارة تحليل المحتوى التعليمي لمادته الدراسية؛ ونظراً لأن تحليل المحتوى التعليمي عملية علمية منظمة ومقصودة، تهدف إلى تحديد مکونات ذلک المحتوى من معارف ومهارات ووجدانيات، أو خبرات تعليمية تتضمن بعض من ذلک، بطريقة کمية وکيفية؛ فقد تعين على المعلم معرفة إجراءاته الصحيحة لتحليل موضوع التعلم، وفقاً للغرض الذي يسعى لتحقيقه، إن کان للتدريس أو بناء اختبار تحصيلي أو تشخيصي في وحدة دراسية أو لاستخراج المفاهيم المتضمنة بالوحدة أو الموضوع لبناء خرائط مفاهيمية أو خرائط للتفکير، أو غير ذلک، وينبغي أن يعتاد المعلم على تبادل الخبرات مع زملاؤه، والتي تم التأکيد عليها في خطوة صدق التحليل؛ حيث مقارنة تحليل المحتوى بعدد من المحللين، ولنا أن ندرک بأن هناک تحديات ومعوقات تواجه تنفيذ المهارة، يجب علينا مواجهتها ووضع التصورات العلاجية للتغلب عليها.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Content analysis ??

المؤلف [English]

  • esam sayed
Professor of Curriculum and Instruction College of Education for Boys in Cairo - Al-Azhar University
المستخلص [English]

The content of the educational material varies from one topic to another, according to what constitutes the nature and vocabulary of each topic. Therefore, educational content analysis has become an inevitable necessity for the teacher. In order to be able to formulate procedural goals that the learner can perform according to the skills and information he possesses, and to choose for him the approaches, methods, methods, or teaching strategies that are commensurate with his nature and the nature of both the educational content and the classroom environment; Therefore, the teacher's success in preparing and formulating the planning scenario depends on the extent of his ability to analyze the educational content of his course. Given that the analysis of educational content is an organized and deliberate scientific process, which aims to identify the components of that content in terms of knowledge, skills, sentiments, or educational experiences that include some of that, in a quantitative and qualitative manner; The teacher has had to know his correct procedures for analyzing the subject of learning, according to the purpose he seeks to achieve, whether it is for teaching or building an achievement or diagnostic test in a unit of study or for extracting the concepts included in the unit or topic to build conceptual maps or maps for thinking, etc., and he should be accustomed to The teacher is encouraged to share experiences with his colleagues, which were emphasized in the validation analysis step As the content analysis was compared to a number of analysts, and we are aware that there are challenges and obstacles facing the implementation of the skill, we must face them and develop remedial conceptions to overcome them.

المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 618-628
  • تاريخ الاستلام: 08 يونيو 2020
  • تاريخ المراجعة: 21 يونيو 2020
  • تاريخ القبول: 30 يونيو 2020