رؤية مقترحة لتحويل الجامعات المصرية الحکومية إلى جامعات ذکية في ضوء مبادرة التحول الرقمي للجامعات

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المتفرغ-کلية التربية –جامعة المنوفية

2 مدرس أصول التربية کلية التربية –جامعة المنوفية

المستخلص

        سعت الدراسة الراهنة الى تقديم رؤية مقترحة لتحويل الجامعات المصرية الى جامعات ذکية في ضوء مبادرة التحول الرقمي للجامعات وذلک من خلال استعراض مفهوم الجامعات الذکية وخصائصها ومتطلباتها واستعراض متطلبات تحقيق التحول الرقمي للجامعات المصرية وتحديد متطلبات تحويل الجامعات المصرية الحکومية الي جامعات ذکية في ضوء مبادرة التحول الرقمي لها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ببعض الجامعات المصرية.  
          استعانت الدراسة لتحقيق اهدافها بإجراءات المنهج الوصفي، مستخدمة الاستبانة التي تم اعدادها وتقنينها وتطبيقها على عينة من أعضاء هيئة التدريس ببعض الجامعات المصرية، للتعرف على أهم متطلبات تحويل الجامعات المصرية الحکومية الي جامعات ذکية  من وجهة نظرهم، حيث تمثلت عينة الدراسة الحالية في أعضاء هيئة التدريس ببعض الجامعات المصرية الحکومية، وهي: (المنوفية – القاهرة – سوهاج )، والتي بلغت (372) عضو هيئة تدريس، تم اختيارها بطريقة عشوائية بواقع تمثيل (3%) من المجتمع الأصلي لأعضاء هيئة التدريس والبالغ (11899) عضوا في العام الجامعي (2019/2020) م، وقد بلغ عدد الاستبيانات الصالحة للتفريغ والتحليل الإحصائي (296). 
    وتوصلت الدراسة الى أن متطلبات تحويل الجامعات المصرية الحکومية الي جامعات ذکية ، تتمثل في ، رؤية رقمية- بنية تحتية ذکية – عناصر بشرية ذکية- بيئة تعليمية تعلمية ذکية-إدارة ذکية ، وقدمت الدراسة رؤية مقترحة لتحويل الجامعات المصرية الحکومية الي جامعات ذکية في ضوء مبادرة التحول الرقمي لها ، متضمنة منطلقاتها وابعادها ومکوناتها وآليات تنفيذها .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

"A proposed vision for transforming Egyptian public universities into smart universities in light of the universities' digital transformation initiative"

المؤلفون [English]

  • GAMAL aldahshan 1
  • samah eksated 2
1 Full-time professor of pedagogy - Faculty of Education - Menoufia University
2 Teacher of Fundamentals of Education, Faculty of Education, Menoufia University
المستخلص [English]

The current study sought to present a proposed vision for converting Egyptian universities into smart universities in the light of the digital transformation initiative for universities through reviewing the concept of smart universities and their characteristics and requirements and reviewed the requirements for achieving the digital transformation initiative for Egyptian universities and defining the requirements for converting Egyptian public universities to smart universities in the light of the digital transformation initiative It is from the viewpoint of faculty members in some Egyptian universities.
            The study used to achieve its goals through the descriptive approach procedures, using the questionnaire that was prepared and codified and applied to a sample of faculty members in some Egyptian universities, to identify the most important requirements for converting Egyptian public universities to smart universities from their point of view, where the current study sample was represented in faculty members with some The Egyptian public universities, which are: (Menoufia - Cairo - Sohag), which amounted to (372) faculty members, by representing (3%) of the original community of faculty members and (11899) members in the academic year (2019/2020), The sample was chosen in a random way, and the number was only Statistical data for discharge and statistical analysis (296).
              The study concluded that the requirements for converting Egyptian public universities into smart universities are represented in digital vision - smart infrastructure - smart human elements - smart learning educational environment - smart management, and the study presented a proposed vision to convert Egyptian public universities into smart universities in the light of the transformation initiative Digital, including its premises, dimensions and components, mechanisms and procedures for its implementation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Smart University
  • Digital Transformation Initiative
  • Requirements for Smart Universities)
المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 1249-1344
  • تاريخ الاستلام: 07 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 21 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 08 سبتمبر 2020