فاعلية إستراتيجية التنظيم الذاتى فى تدريس مقرر التدريبات المهنية لتنمية مهارات الحل الإبداعي للمشکلات التقنية لدى طلاب المدرسة الثانوية الصناعية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

          يشير واقع تدريس مقررات التدريبات المهنية في تخصص الزخرفة بالمدرسة الثانوية الصناعية، إلى أن المناهج ترکز على المعرفة لذاتها دون استغلال الإمکانات العقلية للطلاب فى معالجة وتشغيل المعرفة وتوظيفها . ومن خلال إطلاع الباحث على عدد من البحوث والدراسات السابقة وجد أنها تؤکد على نمطية عملية التدريس المتبع فى تعليم المواد التکنولوجية بشقيها النظرى والعملى، وأنها تعتمد على ثقافة الإيداع، ولا تهتم بثقافة الإبداع . لذا تتمثل مشکلة البحث فى: تدنى مهارات الحل الإبداعي للمشکلات لدى طلاب تخصص الزخرفة والإعلان بالمدرسة الثانوية الصناعية، مما يستلزم ضرورة البحث عن طرق واستراتيجيات تدريس تستهدف تنميتها لديهم . لذا هدف البحث إلى: تنمية مهارات الحل الإبداعى للمشکلات المهنية لدى هؤلاء الطلاب، ومن إجراءات البحث: تحديد مهارات ومکونات الحل الإبداعى للمشکلات المطلوب تنميتها لدى الطلاب - اختيار المحتوى العلمى وإعداد دليل المعلم وفقاً للتنظيم الذاتى - بناء أداة البحث وضبطها - تحديد عينة البحث الأساسية وتقسيمها إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة) - تطبيق أداة البحث قبلياً على أفرد العينة - تدريس وحدة (الدهانات) لطلاب المجموعة التجريبية باستخدام التنظيم الذاتى، وبالطريقة المعتادة لطلاب المجموعة الضابطة - تطبيق أداة البحث بعدياً على أفراد العينة - معالجة البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة . ولقد توصل هذا البحث إلى عدة نتائج منها: أنه يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية  والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لاختبار الحل الإبداعى للمشکلات ککل وفى مهاراته الفرعية کلاً على حدة لصالح المجموعة التجريبية . کما أنه يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار الحل الإبداعى للمشکلات ککل وفى مهاراته الفرعية کلاً على حدة لصالح التطبيق البعدى . وهذا يؤکد على أن للتنظيم الذاتى تأثير کبير على تنمية الحل الإبداعى للمشکلات فى مقرر التدريبات المهنية  لطلاب الصف الثانى تخصص الزخرفة والإعلان بالمدرسة الثانوية الصناعية . ومن أهم التوصيات: وضع الحل الإبداعى للمشکلات في بؤرة اهتمام مصممى ومخططى المناهج الدراسية سواء عند إعدادها أو تدريسها بهدف تنمية قدرة الطلاب على الاکتشاف والإبداع - ضرورة تدريب المعلمين على استخدام الإستراتيجيات الحديثة ومنها التنظيم الذاتى فى التدريس ليصبح المتعلم مشارک فعال فى العملية التعليمية .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of the Self-Regulated Learning strategy in teaching the vocational training course to develop the skills of a Creative Problem Solving technical among industrial secondary school students

المؤلف [English]

  • ashraf ali
Assistant Professor of Curriculum and Instruction Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

The reality of teaching professional training courses in the decoration specialization in the industrial secondary school indicates that the curricula focus on knowledge for themselves without exploiting the mental capabilities of students in processing, operating and employing knowledge. By informing the researcher of a number of previous researches and studies, he found that it emphasizes the modularity of the teaching process followed in teaching technological subjects, both theoretical and practical, and that it depends on the culture of filing, and is not concerned with the culture of creativity. Therefore, the research problem is represented in : The low creative skills of the problems among students who specialize in decoration and advertising in the industrial secondary school, which necessitates the necessity of searching for teaching methods and strategies aimed at developing them. So the aim of the research is to : Develop the skills of the creative solution to the professional problems of these students, and among the research procedures: Determine the skills and components of the creative solution to the problems required to be developed by the students - Selecting the scientific content and preparing the teacher's guide according to the self-organization - Building and controlling the research tool - Defining the basic research sample and dividing it To two groups (experimental and controlling) - applying the research tool prior to the individual sample - teaching the unit (paints) to students of the experimental group using the Self-Regulated Learning, and in the usual way for students of the control group - applying the research tool on the dimension of the sample members - data processing Bass Using appropriate statistical methods. This research has reached several results, including: There is a statistically significant difference between the mean scores of students of the experimental group and the control group in the dimensional application of testing the creative solution to the problems as a whole and in its sub-skills separately for the experimental group. There is also a statistically significant difference between the mean scores of students of the experimental group in the pre and post applications to test the creative solution to the problems as a whole and in its sub-skills separately for the benefit of the post application. This confirms that Self-Regulated Learning has a major impact on the development of the creative solution to the problems in the professional training course for second-graders, specializing in decoration and advertising in the industrial secondary school. Among the most important recommendations: Putting the creative solution to the problems in the focus of attention of the curriculum designers and planners, whether when preparing or teaching them in order to develop students' ability to discover and create - the need to train teachers to use modern strategies, including Self-Regulated Learning in teaching, so that the learner becomes an effective participant in the educational process.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : the Self
  • Regulated Learning
  • the vocational training
  • Solving technical
  • secondary school students
المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 1557-1613
  • تاريخ الاستلام: 02 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 25 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 16 سبتمبر 2020