جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأکاديمي لديهم

المؤلف

مدرس الصحة النفسية کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى فحص العلاقة بين جودة مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع والأداء الأکاديمي لديهم ، وتحقيقاً لهذا الهدف أُجري البحث على عينة قوامها (61) طالب من طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع الملتحقين بکليات التربية النوعية بجامعتي الزقازيق وعين شمس بواقع (30) ذکور، (31) إناثوتراوحت أعمارهم الزمنية بين (18 – 24) عامًا بمتوسط عمر زمني (89,20) وانحراف معياري) 10,2) وتراوحت إعاقتهم السمعية بين الأصم وعددهم (37)، وضعيف السمع وعددهم (24)،وبعد تطبيق مقياس جودة مترجم لغة الإشارة ومقياس الأداء الأکاديمي أسفرت أهم النتائج عن وجود علاقة بين جودة مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع والأداء الأکاديمي لديهم، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع في الأداء الأکاديمي وفقاً لمتغير النوع (ذکور – إناث)، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع في مقياس الأداء الأکاديمي وفقاً لمتغير حالة السمع (أصم – ضعيف السمع ) لصالح ضعيف السمع، تختلف جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وفقاً لمتغير حالة السمع (صم – ضعاف السمع ) لصالح ضعيف السمع .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Quality Performance of sign language interpreter from the perspective of deaf and hard-of-hearing university students and their relationship to their academic performance

المؤلف [English]

  • samah mohmed
Mental health teacher Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

The current research aimed to know the relationship between quality of the sign language interpreter from the perspective of deaf and hard of hearing students and their academic performance. and to achieve this goal, the research conducted in a sample of (n. 61) In  Deaf and Hard of Hearing University Students enrolled in specific education colleges at the universities of Zagazig and Ain Shams, divided as follow (30) males, (31) Females aged (18-24) years with mean age (20,89), a standard deviation (2,10), their hearing impairment ranged between deaf (37), hearing impaired (24), and after conducting the sign language interpreter quality scale and academic performance scale, the most important findings resulted in a relationship between The quality of sign language interpreters from the perspective of deaf and hard of hearing students and their academic performance, there are no statistically significant differences between the mean scores of Deaf and Hard of Hearing University Students in academic performance according to gender (male - female), and there are statistically significant differences between the mean scores of Deaf and Hard of Hearing University Students in academic performance according to the hearing condition (deaf-hard of hearing) for the hearing impaired, and The quality of sign language interpreters differs from the perspective of deaf and hard-of-hearing university students according to the variable Hearing Condition (deaf-hard of hearing) for the benefit of hearing impaired.for the hearing impaired.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Quality Performance of sign language interpreter
  • academic performance
  • Deaf and Hard of Hearing
المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 1941-2002
  • تاريخ الاستلام: 28 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 28 أغسطس 2020