تعليم المهمشين في مصر على ضوء بعض الاتجاهات الدولية الحديثة "رؤية مقترحة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية - جامعة المنصورة

المستخلص

استهدف البحث الحالي وضع رؤية مقترحة لتوفير فرص التعليم للفئات المهمشة في المجتمع المصري على ضوء بعض الاتجاهات الدولية الحديثة.
وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي، وذلک بوصف وتحليل وتفسير الکتابات والأبحاث العلمية والتقارير المحلية والدولية والإحصاءات الرسمية التي تناولت قضية المهمشين وسبل توفير فرص التعليم لهم ؛ ومن ثم حدد البحث الإطار الفکري الحاکم للتهميش والمهمشين، من حيث: المفهوم والخصائص، وعوامل التهميش التعليمي، وأبرز الفئات المهمشة واحتياجاتها التربوية، ثم قام بإلقاء الضوء على بعض الاتجاهات الدولية الحديثة في مجال تربية وتعليم المهمشين وصور تطبيقية لها دوليًا ومحليًا.
    وقد توصل البحث إلى رؤية مقترحة لتوفير فرص التعليم للفئات المهمشة في المجتمع المصري ، حُددت فيها عدةاعتبارات أساسية تمثل أسس ومبادئ نظرية موجهة للمهتمين والقائمين على تربية وتعليم المهمشين بفئاتهم المختلفة على المستويين التخطيطي والتنفيذي في المجتمع المصري عند تنفيذ هذه الرؤية، کما قدمت ستة متطلبات تنفيذيه تمثلت في :الوقاية من التهميش التعليمي وخاصة في مرحلة التعليم الأساسي، دمج المهمشين في مدارس التعليم العام الرسمي الحکومي أو الخاص، التوسع في تطبيق نظام التعليم المهني الثنائي، التنوع والتوسع في مدارس التعليم البديل في کافة المراحل التعليمية، دعم برامج وأنشطة التعليم غير الرسمي للأطفال والکبار، توظيف تکنولوجيا المعلومات والاتصال في إتاحة وتيسير التعليم للجميع خاصة المهمشين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Education of the marginalized in Egypt in the light of some modern international trends. "a proposed vision"

المؤلف [English]

  • asmaa abdel haee
Assistant Professor of Pedagogy College of Education - Mansoura University
المستخلص [English]

This research aimed to put a proposed vision for providing opportunities of education to the marginalized groups in Egypt in the light of some modern international trends.
 This research relied on the descriptive approach to describe, analyze and interpret writings, scientific researches, local and international reports and official statistics that dealt with the issue of the marginalized and ways to provide opportunities of education for them. Then, the research determined the intellectual framework for marginalization and marginalized, in terms of: concept, characteristics, factors of educational marginalization, and the most prominent marginalized groups and their educational needs. After that, this research showed some modern international trends in the field of the education of the marginalized and some practical images of them internationally and locally.
This research reached a proposed vision for providing opportunities of education for marginalized groups in Egyptian society. this proposed vision determined several basic considerations that represent theoretical foundations and principles directed to the interested and the responsible for bringing up and educating the different categories of marginalized at planning and executive levels in the Egyptian society when implementing this vision. It also presented six implementation requirements represented in: Prevention of educational marginalization, especially in the basic education stage, integration of marginalized people in the governmental or private formal public education schools, expansion of the applying of the dual vocational education system, diversity and expansion in alternative education schools at all educational stages, support the informal programs and activities of education for children and adults, and using information and communication technology to provide and facilitate education for all, especially the marginalized.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Education of marginalized
  • Educational Marginalized
  • Marginalized groups
  • Modern International Trends
المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 2053-2114
  • تاريخ الاستلام: 31 يوليو 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 14 سبتمبر 2020