تصميم مواد تعليمية تعاونية قائمة على المدخل العلمي لتنمية عمق المعرفة الفيزيائية ومهارات الکتابة العلمية لدى تلميذات المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس العلوم کلية البنات للآداب والعلوم والتربية- جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث إلى تصميم مواد تعليمية تعاونية قائمة على المدخل العلمي لتدريس وحدة "الحرکة الدورية"؛ لتنمية عمق المعرفة الفيزيائية، ومهارات الکتابة العلمية لدى تلميذات المرحلة الإعدادية، وقد اتبع البحث المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي ذو المجموعتين؛ حيث تم اختيار مجموعة من تلميذات الصف الثاني الإعدادي، وتقسيمهما إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية عددها (44) تلميذة درست الوحدة وفق مواد تعليمية تعاونية قائمة على المدخل العلمي، ومجموعة ضابطة عددها (44) تلميذة درست بالطريقة المُعتادة، وتم إعداد اختبار عمق المعرفة الفيزيائية، کما تم إعداد اختبار وسُلَم تقدير لفظي لتقييم مهارات الکتابة العلمية، وبعد التدريس وتطبيق أداتي البحث بعديًا، أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا في کلٍ من عمق المعرفة الفيزيائية، ومهارات الکتابة العلمية لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء ذلک قدم البحث مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة، منها اهتمام برامج التنمية المهنية للمعلم بمداخل التدريس القائمة على نشاط وإيجابية المتعلم أثناء التعلم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Designing a Cooperative Educational Materials based on Scientific Approach to Develop Depth of Physical knowledge and Scientific Writing Skills for preparatory stage students

المؤلف [English]

  • alyaa alsayed
Assistant Professor of Curricula and Methods of Teaching Science Girls College of Arts, Sciences and Education - Ain Shams University
المستخلص [English]

The Research aimed to Design a Cooperative Educational Materials based on Scientific Approach for teaching 'Periodic Motion' Unit to Develop Depth of Physical Knowledge and Scientific Writing Skills for female students in preparatory stage, the research followed the experimental approach with a quasi-experimental with a two-group design; a group of female students in eighth grade were chosen, and divided into two groups, an experimental group of (44) female students studied the unit According to Cooperative Educational Materials based on the Scientific Approach, and a control group of (44) female students studied According to the usual method, a Depth of Physical Knowledge test was prepared and another test with a Rubric were prepared to evaluate the skills of scientific writing, after the teaching, and applying the two tools of the research, the Results indicated that there were statistically significant differences in each of the Depth of Physical Knowledge, and Scientific Writing Skills for the benefit of the experimental group. In the light of the results of the current study, the research presented some recommendations and suggestions for further studies, like drawing the attention of the Professional Development Programs to train the Science Teachers on Using teaching approaches based on the activity and positivity of the learner during learning.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Cooperative Educational Materials
  • Scientific Approach
  • Depth of Physical Knowledge
  • Scientific Writing Skills
المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 2265-2334
  • تاريخ الاستلام: 02 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 21 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 05 سبتمبر 2020