أثر استخدام نموذج "مارزانو لأبعاد التعلم" في تنمية مهارات ما وراء المعرفة في مادة الرياضيات لدى طلاب الصف الثاني المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربية - جامعة حائل المملکة العربية السعودية

المستخلص

          هدفت الدراسة إلى معرفة أثر تدريس الرياضات باستخدام نموذج مارزانو على تنمية مهارات ما وراء المعرفة لدى طلاب الصف الثاني المتوسط بمدينة الرياض.واستخدم المنهج شبه التجريبي، وتکونت عيِّنة الدراسة من (70) طالباً من مجموعة المدارس في حي السعادة بمدينة الرياض، تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وقد تم تقسيمها إلى مجموعة تجريبية تکونت من (34) طالباً، وضابطة تکونت من (36) طالباً. في الفصل الدراسي الثاني لعام 1441ه، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير وحدة دراسية (الجبر والمعادلات والمتباينات) تتضمن هذه الوحدة دليل إرشادي للمعلم، ودروس نموذجية، ودليل إرشادي للطالب حسب نموذج مارزانو في تنمية مهارات ما وراء المعرفة مراعياً الخطوات العلمية لذلک، وتم تحقق الصدق لها، وإعداد اختبار تحصيلي في الرياضيات، وتم التحقق من صدقه وثباته، وتوصَّلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية، والضابطة في الاختبار التحصيلي ولصالح المجموعة التجريبية. کما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في کل من مهارة التخطيط ومهارة المراقبة والتحکم ومهارة التقويم ولصالح المجموعة التجريبية. وأوصى الباحث بضرورة الاهتمام باستخدام نموذج مارزانو لأبعاد التعلم في جميع المراحل التعليمية تدريب الطلبة في کل الوحدات على اکتساب مهارات ما وراء المعرفة (التخطيط، التحکم والمراقبة، التقويم). تضمين برامج إعداد معلمي المرحلة المتوسطة بمقررات خاصة تتعلق بمهارات ما وراء المعرفة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effects of using Marzano’s Dimensions of Learning model on developing metacognitive skills in mathematics among eighth grade students.

المؤلف [English]

  • mansour algahny
Assistant Professor of Curriculum and Instruction College of Education - University of Hail, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

            The study aimed to know the effects of using the Marzano model in developing metacognitive skills among eighth grade students in Riyadh. The semi-experimental curriculum was used and the study sample consisted of 70 students from the schools in Al-Saada district in Riyadh, KSA. They were randomly chosen and were divided into an experimental group consisting of 34 students, and an officer group of 36 students during the second semester of the year 1441 AH. To achieve the goals of the study, a study unit (Algebra, Equations and Variables) was developed. This unit includes a teacher’s guide, model lessons and a student’s guide according to the Marzano model in developing metacognitive skills.  An achievement test in mathematics was prepared, and its honesty and reliability were verified, and the results of the study found that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control in the achievement test. It also showed that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control, both in the planning skill and the control and control skill and the evaluation skill and in favor of the experimental group. The researchers recommend that attention should be paid to the use of the Marzano model for learning dimensions at all educational levels and for training students in all units to acquire metacognitive skills (planning, control and monitoring, evaluation). Programs for preparing middle school teachers include special decisions related to metacognition skills.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Marzano learning dimensions" model
  • metacognitive skills
المجلد 78، العدد 78 - الرقم المسلسل للعدد 78
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2020
الصفحة 2387-2429
  • تاريخ الاستلام: 22 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 16 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 29 سبتمبر 2020