سيناريوهات "جوديت" الهيکلية للتنبؤ بمستقبل منظومة التعليم العالى فى مصر فى ضوء تحديات الثورة الصناعية الرابعة: دراسة استشرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية کلية التربية – جامعة المنوفية

2 أستاذ أصول التربية والتخطيط التربوي المساعد کلية التربية-جامعة أسيوط

المستخلص

 هدف البحث إلى تقديم سيناريوهات للتنبؤ بمستقبل منظومة التعليم العالى فى ضوء تحديات الثورة الصناعية الرابعة، وذلک من خلال تحديد المتغيرات المفتاحية الرئيسة لمنظومة التعليم العالى فى مصر باستخدام أسلوب ميکماک MicMac، وتحديد القدرة التنافسية لأبرز تقنيات وتحديات الثورة الصناعية الرابعة باستخدام أسلوب ماکتور Mactor، وذلک من وجهة نظر الخبراء التربويين. استخدم البحث المنهجين الوصفي والاستشرافي، کما استخدم الاستبانة لغرض التعرف على أولويات تقنيات وتحديات الثورة الصناعية الرابعة باستخدام أسلوب سوات المتقدم Advanced SOWT، وتکونت عينة البحث من بعض أعضاء هيئة التدريس ببعض الجامعات المصرية الحکومية (المنوفية- المنصورة-الزقازيق- القاهرة-أسيوط)، والتي بلغت 11 عضو هيئة تدريس.
وتوصل البحث إلى أن المتغيرات المفتاحية الرئيسة لمکونات منظومة التعليم العالى بلغت ثلاثة عشر متغيرًا يمکن من خلالها قيادة التغيير فى المستقبل ومواجهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة، والمتغيرات المفتاحية الرئيسة للثورة الصناعية الرابعة بلغت خمسة تقنيات، وستة تحديات. کما توصل إلى أن القدرات التنافسية لأبرز تقنياتها جاء فى مقدمتها  تقنية "إنترنت الأشياء " وتقنية " الأتمتة" التي حصلتا على درجتين إيجابيتين لقدرتهما التنافسية في تعزيز تحديات الثورة الصناعية الرابعة. والقدرات التنافسية لأبرز تحدياتها جاء فى مقدمتها " توظيف التکنولوجيا الحديثة وتطبيقاتها فى النظام التعليمى" و" إيجاد شرائع موثّقة لتکون عُرفاً عالميّاً، والتشديّد على أهمّيّة الأخلاق فى العصر الرقمي" التي حصلتا على درجتين إيجابيتين لقدرتهما التنافسية في تعزيز تقنيات الثورة الصناعية الرابعة.
واختتم البحث بتقديم سيناريوهات "جوديت" الهيکلية للتنبؤ بمستقبل منظومة التعليم العالي من خلال ثلاثة سيناريوهات (التوجه للماضي- قيادة التکنولوجيا- قيادة المجتمع).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Structural Godet's Scenarios to predict the future of the higher education system in Egypt in the light of the challenges of the Fourth Industrial Revolution: Foresight Field

المؤلفون [English]

  • gamal aldahshan 1
  • mohamed hamd 2
1 Professor of pedagogy College of Education - Menoufia University
2 Assistant Professor of Pedagogy and Educational Planning Faculty of Education - Assiut University
المستخلص [English]

The aim of the research was to present scenarios to predict the future of the higher education system in the light of the challenges of the Fourth Industrial Revolution, by identifying the main variables of the system of higher education in Egypt using the MicMac method, and determining the competitive capacity of the most prominent techniques and challenges of the Fourth Industrial Revolution using the Mactor method, from educational experts' perspectives.
The research used the descriptive and prospective methods. A questionnaire was used for the purpose of identifying the priorities of the techniques and challenges of the Fourth Industrial Revolution using the Advanced SWOT technique. The research sample included eleven faculty members at some public Egyptian universities (Al-Manofyia-Mansoura- Zaqaziq-Cairo and Assiut).
The research findings revealed that the main key variables of higher education system components were   thirteen variables through which leading change in the future and facing the challenges of the fourth industrial revolution can be done. Also, the main key variables of the fourth industrial revolution were represented in five Technics and six challenges. It was also revealed that the competitive capabilities of its most prominent technologies came the technic of 'Internet of Things' and 'automation' technology which scored two positive grades for their competitive ability in enhancing the challenges of the fourth industrial revolution. The competitive capabilities of its most prominent challenges came at first the technic of 'the utilization of modern technology and its applications in the educational system' and 'finding documented laws to be a global norm, and confirming on the importance of ethics in the digital age', which scored two positive grades for their competitive ability in promoting the technologies of the fourth industrial revolution.
The research concluded with presenting 'Godet' structural scenarios to predict the future of the higher education system through three scenarios (orientation to past - technology leadership - society leadership(.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Fourth Industrial Revolution - Higher Education-Scenarios
  • MicMac Method
  • Mactor Method
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 1-99
  • تاريخ الاستلام: 20 يوليو 2020
  • تاريخ المراجعة: 05 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 23 أغسطس 2020