برنامج في التاريخ قائم على إستراتيجية التنمية المستدامة ورؤية مصر 2030م لتنمية مهارات الحل الإبداعي للمشکلات لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج و طرق تدريس التاريخ المساعد کلية التربيةـ جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث بناء برنامج قائم في التاريخ على إستراتيجية التنمية المستدامة ،ورؤية مصر 2030م لتنمية مهارات الحل الإبداعي للمشکلات لدى طلاب المرحلة الثانوية ،و تحديد مدى فاعليته  من خلال اعداد اختبار قياس مدى تمکن طلاب المرحلة الثانوية، من المهارات باستخدام إستراتيجية التنمية المستدامة ورؤية مصر 2030م.
استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي و المنهج التجريبي و قدم البحث لمنهج الصف الثاني الثانوي في ضوء رؤية مصر 2030م متضمنا الاسس و الاهداف و المحتوى و طرق التدريس و الوسائل و الانشطة التعليمية و اساليب التقويم و تکونت عينة البحث من (40) طالب من طلاب الصف الثاني الثانوي بالعام 2019م/ 2020م
و قد اوضحت نتائج البحث يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة 01,0 بين متوسط درجات طلاب  المرحلة الثانوية في الاختبار في القياسين القبلي والبعدي، لمجموعة البحث لقياس مدى تمکن الطلاب من مهارات الحل الإبداعي للمشکلات لکل مهارة لصالح القياس البعدي لدى الطلاب مجموعة البحث و قد انتهى البحث بتقديم مجموعة من التوصيات من اهمها ضرورة لفت انتباه المعلم في مختلف التخصصات إلى أهمية تضمين المقررات، إستراتيجية التنمية المستدامة ورؤية مصر 2030م ، مما يساعد ذلک على ترسيخها بشکل مباشر في عقول الطلاب و ان يتم عقد  دورات تدريبية لمخططي المناهج ،لتدريبهم على تخطيط المنهج في ضوء المبادئ التربوية المتضمنة، بإستراتيجية التنمية المستدامة برؤية مصر2030م. ، و کذلک اهمية توجيه أنظار مخططي مناهج التاريخ في المرحلة الثانوية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A program in history based on the sustainable development strategy and Egypt's Vision 2030 ,To develop the skills of creative solution to problems of high school students

المؤلف [English]

  • ghada zayed
Professor of Curricula and Methods of Teaching Assistant History Faculty of Education, Ain Shams University
المستخلص [English]

The aim of the research is to build a program based in history on the sustainable development strategy, and Egypt's Vision 2030 to develop skills for a creative solution to problems for high school students, and to determine its effectiveness by preparing a test to measure the extent of high school students' skills using the sustainable development strategy and Egypt Vision 2030.
The research used the descriptive analytical method and the experimental approach. The research presented to the second-year secondary curriculum in the light of Egypt's vision 2030 AD, including the foundations, goals, content, teaching methods, methods, educational activities and methods of evaluation. The research sample consisted of (40) second-grade students. Secondary in 2019/2020
And the results of the research showed that there is a statistically significant difference at the level of significance of 01,0 between the average scores of high school students in the pre and post measurements, for the research group to measure the extent to which students are able to have creative solutions to problems for each skill in favor of telemetry in the students of the research group. The research ended with a set of recommendations, the most important of which is the need to draw the attention of the teacher in various disciplines to the importance of including courses, the strategy of sustainable development and Egypt's vision 2030, which helps to establish it directly in the minds of students and that training courses for curriculum planners are held, to train them in curriculum planning In light of the educational principles included in the sustainable development strategy, with Egypt's vision 2030. And the importance of directing the attention of history curriculum planners at the secondary level.

الكلمات الرئيسية [English]

  • the program
  • sustainable development strategy
  • Egypt 2030 vision
  • creative problem solving skills
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 611-668
  • تاريخ الاستلام: 05 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 05 سبتمبر 2020